charlottecronquist

Det är mänskligt att göra misstag, eller?

Det här med skam är intressant, tycker jag. (Ja, det är ju uppenbart, vid det här laget...) Det är som att den ...




Det här med skam är intressant, tycker jag. (Ja, det är ju uppenbart, vid det här laget...)
Det är som att den ibland lägger sig som en hinna mellan mig och livet, mellan mig och mina möjligheter, mellan mig och sanningen.
Och så ser jag följande TED-föreläsning och tänker att skam verkligen är ett elände - vad den än handlar om.

Där står doktor Brian Goldman och talar om det som ingen vill tala om: nämligen att läkare gör misstag.

Och han berättar om att han bryter ett tabu genom att berätta om att det faktiskt sker. Men det knäppa är ju att om han och hans kolleger inte berättar om sina misstag så kan ju andra göra samma misstag!
Här ser du ett utmärkt exempel på vad som händer när skuggan är i farten, skuggan som jag började berätta om i går
Brian Goldman får ju med flera saker på listan: Hemlighetsmakeri, skam... en önskan om att skylla på andra...
Och han lyfter också fram det som är nödvändigt: Nämligen att vi talar om det. Att vi berättar om våra misstag... att vi tar skammen till ytan?
Vad skämdes du över senast? Och vad skulle hända om du berättade det för någon?





Related

TED 1867677162648559664

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item