charlottecronquist

Det här med heder

Det har gått tio år sedan Fadime Sahindal mördades av sin pappa. Fadime som har stått som symbol för hedersvåldet. Låt oss ald...



Det har gått tio år sedan Fadime Sahindal mördades av sin pappa.
Fadime som har stått som symbol för hedersvåldet.
Låt oss aldrig glömma Fadime och alla hennes systrar, var än i världen de finns.
Och minns att hederskulturen finns nära dig, kanske det till och med så att det finns värderingar i dig, som om de drogs till sin spets, också är fientlig mot tanken att kvinnor och män har samma värde.

När min dotter Stella gick på högstadiet hade hon en kille från Afghanistan i sin klass.
– Alla tjejer som har sex före äktenskapet är horor, sa han.
Och Stella frågade om han själv brukade ha sex, vilket han givetvis gjorde. Hade han då sex med horor?
Stellas fråga skrattade killen bort. Det var som att han inte kunde förstå kopplingen mellan sitt eget beteende, sina egna värderingar och vilka konsekvenser det fick.
Och om du någon gång har tänkt: Tjejer som har sex med många är ”dåliga”, är madrasser, är mindre värda, är horor... ja, då är det faktiskt bara en gradskillnad till att börja tycka att tjejer ska låsas in och vänta på den rätte, av släkten godkände mannen. Att tjejer ska bete sig på ett hedervärt sätt.
Det är viktigt att vi, var och en, tittar på våra värderingar kring sexualitet och kön. Det är viktigt att vi vågar skärskåda våra egna värderingar och kanske också börjar i frågasätta dem. Det kanske är dags för oss att släppa en del unkna värderingar, när vi förstår vad de i förlängningen står för.
Om du anser att kvinnor och män är jämställda och har samma värde, så har de naturligtvis samma rätt till frihet, samma rätt att leva ut sin sexualitet, samma rätt att välja yrke, samma rätt att välja partner, samma rätt att göra karriär, samma rätt att bli accepterade som de är, samma rätt att välja kärlek.
Det är inte länge sedan ogifta mödrar skambelades, i
 Sverige. Det är inte länge sedan svenska kvinnor som haft sex fick bära hormössa eller fick håret klippt - medan männen som haft sex med dem helt friades. Det är inte länge sedan kvinnan sågs som en fresterska, eller lockerska som fångade in män och liksom drog dem från den ”rätta” vägen. (Bristen på konsekvens i detta är så ... fantastiskt... eftersom det alltid slutade med att allt var kvinnans fel och det var hon som bestraffades på det ena eller andra sättet.)

Så fort vi börjar begränsa det ena könets rättigheter, så har vi börjat slinta.

Jag tänker på våldtäktsmål där det finns en underliggande ton av att kvinnor får skylla sig själva, att ”har man sagt a så får man säga b” (har man tackat ja till en kopp te, då får man fantamej också gå med på att knulla), har hon urringat eller kort kjol har hon bett om det.
Ibland kan jag förstå att någon i förtvivlan kan utbrista att ”män är djur”, eftersom många (främst män) argumenterar som att det är så. 
Jag har hört killar som säger att de blir sjuka om de fått stånd och inte får utlösning (=NU måste jag få knulla dig annars blir jag sjuk). 
Jag har hört män säga att kvinnor som säger nej till sex, i själva verket menar ja (Alltså, det är inget övergrepp, jag kan tolka en kvinnas nej och jag kunde se på henne att hon var kåt och ville) . 
Jag har hört fler män än Stellas klasskamrat som mer eller mindre öppet har sagt att de har all rätt att knulla vartenda kjoltyg, medan de ser ner på andra som gör det.
Jag har mött män som varit notoriskt otrogna mot sina partners och sett det som deras manliga rättighet, medan de nekar sina hustrur samma rätt (och menar att kvinnor inte har samma sexuella behov som dem.) 
Jag har mött män som bjudit mig på middag och som har krävt att få sex i utbyte (vilket jag konsekvent har nekat dem.) 
Jag har mött män som har räknat ”skalper” och där män sinesemellan räknat vem som har haft sex med flest, yngst, fulast, sexigast... eller vilket mått som varit spännande i just det gänget. 
Först en erövring och så är kvinnan på sophögen. Ofta har dessa män också uttryckt förakt för de kvinnor som de satt på.

Nu är det så att jag älskar män och jag har träffat många män som är helt underbara, som det aldrig skulle falla in att bete sig så här mot kvinnor. 

Men i det här inlägget vill jag göra dig som läser detta varse om att det är lätt att peka med hela handen och säga: Titta på dem, där borta, de håller på med hedersvåld, jag däremot har inga sådana värderingar.


Det är också viktigt att notera att jag mött många kvinnor som även haft liknande värderingar vad gäller kvinnans sexualitet eller rätt till livsval. Kvinnor som säger att andra kvinnor är horor, karriärister (med negativ klang) etc.
Så kvinnor måste givetvis börja med att stötta varandra. Vi måste protestera mot hedersvåld - och också de tendenser till att döma andra (och oss själva) för att skapa ett samhälle med värderingar där alla har samma värde och kvinnor och män har samma rättigheter.
Basta!
Läs gärna DN-artikeln om Fadimes liv. Det är viktigt att påminna sig om hur det kan gå.

Maja Hagerman, författare och journalist, som skrivit mycket om historia skriver i en ledare i DN i dag om hederkulturens mekanismer. 

”I en idévärld uppbyggd kring heder så är flickorna kärl, de är redskap att stöpa bundsförvanter i. Med äktenskap byggs makt, och jungfruflickorna är värdefulla i den biologiska politiken. Så är det i dag, och så har det varit genom historien, i många olika delar av världen. Ju mer som står på spel av adlig härstamning, familjeförmögenhet eller annat socialt kapital, desto hårdare har äktenskapen kontrollerats. För band blir starka mellan människor om de har gemensamma barn och barnbarn. De har en sammanflätad framtid.

Med äktenskap kan gruppen hållas ihop, och föreställningar om att tillhöra en särskild adel, en särskild klan eller ett utvalt folk bekräftas. Det kan liknas vid att formklippa en häck. Beskära den naturliga växtkraft som alltid vill sträcka sig bortåt, ut i det fria och bara låta grenverk som växer inåt vara kvar. Kontrollen handlar om att bevaka gruppens inflytande genom att skapa starka lojaliteter.

Ju större släkt, desto fler släktingar finns det som kan kräva att ungdomarna ska följa deras regler. Inte mycket behövs för att väcka släktens misstankar och få skvaller att börja spridas. Det kan räcka med att någon blir sedd vid fel tid eller i fel sällskap. Fadime uttryckte själv i intervjuer förståelse för problemet: Heder är det enda de har. Om flickan tar upp en cigarrett på gatan så skadar det släkten. Jag har skadat hela släktens liv. Nu vill ingen gifta sig med tjejer i min släkt för nu tror de att alla i min släkt är horor.”

Så även om många i Sverige har värderingar kring hur kvinnor ska vara, så har vi tack och lov släppt det där med att en enskild persons beteende skulle färga av sig negativt på hela släkten.
Heder och skam har en nära koppling och som jag ser det är en av byggstenarna i hederskulturer just skam. Risken att behöva bli utskämd är det allra värsta.

Men när ska man börja förstå att andras beteende inte ”klibbar av sig” på omgivningen? 
Vid frukostbordet i morse sa Stella att hon tycker att de här värderingarna inte ska accepteras i Sverige. Det ligger mycket i det. 
Vi måste försvara individens rättighet att göra sina egna val - vad än mamma eller pappa tycker.

Låt Fadimes öde påminna oss om detta!


PS: Här kan du fördjupa dig i frågan. Och möta en man som tänkt om.

Related

värderingar 4269040031941188828

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item