charlotterudenstam

Det magiska ordet fitta.

En magisk fitta. Från www.vaginarts.com . Låt mig allra först säga: Jag har fått lära mig att älska ordet fitta. Länge hade jag ett star...

En magisk fitta. Från www.vaginarts.com.


Låt mig allra först säga:
Jag har fått lära mig att älska ordet fitta.
Länge hade jag ett starkt motstånd mot det.
Men vem kan motstå den fuktiga ängsmarken? (Som ju ordet fitta betyder).



Häromdagen pratade jag om sex med ett sextiotal gymnasieungdomar på Sundsgymnasiet i Vellinge. Eller snarare, jag föreläste och de lyssnade och ibland fick de diskutera någon fråga med en kompis som satt bredvid dem.
Det jag noterade var att de hoppade till för ordet fitta.
Jag sa åt tjejerna att vara stolta över sina fittor. Och jag bad samtliga att sluta använda ordet fitta på ett nedvärderna sätt, eftersom jag menar att det i förlängningen betyder att man säger något nedsättande både om kvinnans kön och om kvinnans sexualitet.

Och då skruvade de lite på sig. Det var som att flera av dem mådde lite illa varje gång jag sa ordet fitta, kanske för att de hade så negativa associationer av det ordet.

Jag fick ju lära mig att fitta, kuk och knulla var fula ord. Att det var sånt man inte skulle säga. Och de orden blev liksom äckliga. Det var som att själv orden förfulade det mesta som hade kring sex och kärlek att göra för mig.

Och är man van att höra människor använda fitta som en svordom, så kanske det är svårt att se att det kan vara ett vackert ord, och något att vara stolt över att äga?

Vad jag menar med det magiska i ordet fitta är att det väcker så starka känslor. Både en känsla av motvilja och … för dem som “äger” ordet... en känsla av underbarhet.

Det är så himla häftigt när jag kan lägga märke till att ordet fått en betydelseglidning. När någon säger “Jag har en fin fitta”, då har något hänt.
Jag uppmuntrade dem också att verkligen titta på sina (eller andras) fittor. Att se det magiska templet, att titta och tycka om. Då var det många som såg minst sagt tveksamma ut.

När jag talade om att äga ordet fitta, så fick jag mothugg. Den enda gången under föreläsningen. Någon frågade: Men om någon kallar dig för Jävla fitta, är det då ett fint ord.
Och jag säger att det är ju det som är poängen, att ordet inte ska användas så... att man inte ska förknippa fitta med något fult eller att den som har en fitta är jävlig på något sätt.
Fittor är ju bland det mest fantastiska som finns. Utan fittor fanns det inte människor på jorden.

Så pröva att säga fitta på ett riktigt kärleksfullt sätt. Och se vad som händer!

Related

ängsmark 8810317220103976361

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Kan inte uttrycka det bättre själv. Kolla även in den här texten på vaginarts.com  http://vaginarts.com/#vaginartstexter%2Fbenamning%2Findex.html

    SvaraRadera
  2. Fy fan vad jätteäckligt

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

100%-podden

Leta i den här bloggen

prenumerera

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

Google+ Följare

Facebookgillare

item