charlottecronquist

Lördagsövning: Lek en stund

Jag hade mer energi då... (du känner väl igen mig?) Ibland tänker jag att livet är alldeles för allvarligt för många. Vi rynka...

Jag hade mer energi då... (du känner väl igen mig?)


Ibland tänker jag att livet är alldeles för allvarligt för många.
Vi rynkar bekymrat våra pannor och oroar oss över en massa... Vi tittar på listan över att göra som tycks oändlig. Eller vi arbetar med något viktigt eller har ett heligt uppdrag.
Alltså en väldig massa allvar.
Tänk om du idag skulle välja att leka. Hela dan. En timme. Eller fem minuter - den tid som känns möjlig för dig.
Hur ofta är du i kontakt med ditt inre barn? Och vilket barn är det du brukar möta. Är det ett litet ledset barn, ett argt barn, ett försummat barn... eller har du också kontakt med ett lekfullt barn, ett äventyrligt barn, ett busigt barn, ett barn som bara vill blåsa såpbubblor eller leka inte-stöta-golvet eller som bara vill göra änglar i snön?
Ta kontakt med din lekfulla sida. Kanske är det lättast om du känner att det är ditt inre glada barn som får spelutrymme.
Lek och njut av att leka... försök att göra det längre än fem minuter... försök att komma i kontakt med den där sprittande energin som finns långt inom dig... 
Och lek, lek, lek!
För en tid sedan satt Alexander och jag och fikade med en kompis. Vi satt rätt stilla i sofforna. Bredvid oss lekte hennes två barn, 2 och 4 år gamla. De var inte stilla en sekund. De hoppade, dansade, lekte, undersökte.... deras energinivå var flera gånger högre än vår. Och så kom min tonårsdotter in med sina kompisar. De lekte med de mindre barnen, de rörde sig också mycket... men i ett något lägre tempo.
Och för mig blev det en så tydlig bild. Barn använder supermycket energi, tonåringar halvmycket... och vi vuxna... rätt lite.
Men jag är övertygad om att energin gömmer sig där inne och att det är rätt skönt att ge utlopp för den...
Så ett alternativ till ren lek... för dig som är lite rädd att verka barnslig: Dansa, dansa, dansa. Vilt och härligt!
Och känn efter i kväll hur det känns... en lekfull dag, energirik dag... jämfört med en allvarsam dag.
Puss!

Related

lördagsövning 3902725739710928019

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item