charlottecronquist

Släpp taget... du kan landa mjukt

Häromveckan kände jag mig ett tag som att jag var i fritt fall . Det var verkligen läskigt. Och samtidigt vet jag att om det är något jag...



Häromveckan kände jag mig ett tag som att jag var i fritt fall.
Det var verkligen läskigt.
Och samtidigt vet jag att om det är något jag behöver så är det att släppa taget... om allt möjligt.
Och jag tror att en av mina (och många andras) rädslor handlar om rädslan att förlora något.



Under en period när jag var utarbetad, gick jag till en healer. Han sa till mig att jag inte behövde bära allt själv. Han såg min kropp som att den försökte bära precis allting själv och att den inte litade på att jag skulle få det jag behöver.
Även om jag inte var medveten om det, ligger det nog en hel del i det.


Och häromdagen var jag hos min vän Carina Halvardsson, som bland annat är en hejare på att tolka kroppar... och hon uppmärksammade mej på att jag bokstavligen håller kvar en massa saker i kroppen.


Jag behöver träna på att andas ut. Att bokstavligen släppa taget.
Det blev en smärre aha-upplevelse för mej.


Alltså, när jag inte andas ut och släpper taget, så blir kroppen spänd. Så en viktig förklaring till mina spända axlar... handlar alltså helt enkelt om att jag inte andas ut ordentligt!
Så nu tränar jag på att andas ut, på mitt sätt. Bara låta utandningen komma som den vill och ibland sucka till lite extra.


Och jag tror att många av oss håller fast vid onödigt många saker. Att vi behöver släppa taget om en massa saker. Att vi håller fast av rädsla... för om vi släppte taget kanske någon skulle kunna tolka det som att vi inte bryr oss, när det egentligen är tvärtom.

Min vilja till kontroll har påverkat mig mycket i livet. Jag var rädd för att säga vad jag kände, för att jag inte kunde förutspå andras reaktioner. Alltså jag vill slippa att andra skulle bli till exempel bli arga eller besvikna. Men... i själva verket, kunde jag ju inte veta hur de skulle reagera. Jag fick ju sällan facit eftersom jag var för rädd för att pröva.



(Jag har ju kämpat med att vara duktig i hela mitt liv... att bli erkänd av andra. Här finns en förklaring till det. Blir du nyfiken så testa vilken personlighetstyp du är.)

När du släpper taget om något eller någon kan du känna dig mer fri. Då kan du känna dig fri att älska, utan att vilja hålla fast någon. Och i själva verket är det ju så att det där med att känna sig bunden vid något är det som kan ge smärta. Har du tänkt på det?
Du har egentligen allt du behöver själv och du behöver egentligen inte något från utsidan. Du kanske tänker... “om jag bara... går ner några kilo, finner min stora kärlek, kan betala alla mina räkningar, får det där uppdraget.... så blir jag lycklig, så känns det bra...”
Men är det verkligen sant? Bara för att du får det du önskar just nu, garanterar inte lycka. Om du ska få den utifrån, så riskerar du ju att förlora den hela tiden och det kan göra ont.
Så vad du behöver göra är att helt enkelt släppa taget. Och du kan börja med något så enkelt som att andas ut.
Här är några tips från Deepak Chopra på affirmationer som kan hjälpa dig att släppa taget. Du kan välja några av dem som du säger till dig själv några gånger om dagen.

Jag släpper taget medvetet.
Jag tillåter mig själv och dem som är nära mig friheten att vara sig själva, utan att tvinga på dem rigida tankar om rätt eller fel.
Jag lever ett liv där jag släpper taget.
Jag släpper behovet att döma och kritisera.
Jag uttrycker mej ärligt, samtidigt som jag släpper taget om mina behov att tvinga på andra mina föreställningar om andra.
När jag märker att jag är känslomässigt knuten till en åsikt, så tar jag ett djupt andetag och försöker släppa det.
Jag behöver inte bry mig om vad andra tycker och tänker om mig.
Jag släpper taget om andras åsikter om mig.





Att göra allt detta minskar också stressen i ditt system.

Och du är väl värd att få slappna av... och njuta av tillvaron.
Till exempel just nu.



Related

stresscoachen.nu 7800534886689517815

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item