charlottecronquist

Hör experterna tala om orgasm.

Jag har den där bilden av lavan som är het och som bara sprutar ut över bergssidorna. Som inte bara är den lilla döden, som fransmännen br...



Jag har den där bilden av lavan som är het
och som bara sprutar ut över bergssidorna.
Som inte bara är den lilla döden, som fransmännen brukar tala om,
utan som också är den stora döden.
Den totala orgasmen.
Orgasmen när jag känner att jag och universum är ett.
Och här kan du gå in på en sida där 26 experter talar om orgasm - lyssna på dem, för din egen skull.
(
Det finns så många myter och tankar kring orgasm, i synnerhet kvinnors orgasmer. Under några århundraden fram till 1700-talet, sågs kvinnans orgasm som en förutsättning för att avla barn. Alltså, fram till dess kunde män, av själva prästen i kyrkan, ombes att bättre ta hand om sina sina kvinnor sexuellt.


Sedan kom den där tiden då män tydligen inte ens tålde att se ett svarvat bordsben utan att få stånd. Men det är en annan historia.


Jag tror ändå att rätt många kvinnor under så där 150 år blev indoktrinerade till att tro att sex är något som bara män vill ha och som kvinnor bör gå med på, av plikt och åtminstone för att föra släktet vidare. Det var som att sexualiteten representerade nöden snarare än lusten i äktenskapet.


Och är jag kvinna och tror att sex bara är en plikt, något jag ska stå ut med, är det inte så konstigt om det går lite trögt med utforskandet av den egna njutningspotentialen.


Det är ju så många män som har vetat så mycket om kvinnors sexualitet och orgasmer. Gamle Freud som typ menade att “normal” orgasm är vaginal orgasm som erhålls vid samlag. Att röra vid eller slicka klitoris, var liksom en lägre form av sex och orgasmer som inte riktigt räknades.


Hite-rapporten, på 1970-talet visade att de flesta kvinnor faktiskt lättast får orgasm genom beröring av klitoris och att relativt få i undersökningen fick vaginala orgasmer.
Det blev ett nytt erkännande av kvinnans sexualitet. Stimulera klitoris är ju väldigt enkelt att göra själv och till det krävs ingen man, ingen kuk, inget inträngande.

Nu finns det förståsigpåare som vill återinföra mannen, kuken och penetrationen som norm för sjyst sex och “bra” orgasmer. 


Jag är ju inte så där normig av mig. 

Jag tycker bara om att njuta och vill leva i en tillåtande värld 
och jag lägger mig inte i hur andra njuter eller dogmer kring njutande.

Helt klart är att kvinnor kan få olika sorters orgasmer och att de känns på olika sätt. 

Mina upplevelser är att de kan vara allt från en lättnandens suck, en liten spänning i kroppen som släpper, till upplevelser av helkroppsorgasmer och av att ha sex med gud. 
Och när jag fått de starkare upplevelserna har jag medvetet jobbat med energi, andning och i de flesta fallen också stimulering av g-punkten.

En bild från Alexanders konstprojekt vaginarts.

Och i mitt liv blir njutningen ständigt större. Ju mer jag vågar vara jag, ju mer jag vågar släppa kontrollen, ju mer jag vågar ge mej hän, desto mer lava strömmar det ut. Och jag inser att jag tidigare tillät mig väldigt låga nivåer av njutning.
Och jag undrar hur vanligt det är med kvinnor som enbart varit med om de stillsamma orgasmerna, som känns lokalt kring könet och som tror att gränsen för njutning går där? Innan jag hade varit med om till exempel g-punktsorgasmer hade jag ju ingen aning om vad det var eller hur det kändes. Och jag tackar för att jag är tillräckligt nyfiken för att fortsätta utforska det här området.
Så kolla på filmen. Den är 50 minuter lång och den bra investering för dig som vill veta mer om orgasmer … och kanske också inspireras. Oavsett om du är hon, han eller hen.

Tipset fick jag via Carl Johan Rehbinder, sexlärare och styrelsemedlem i den nybildade organisationen SASU, Svenska Akademin för Sexuell Utveckling. Tack Calle.

Related

sexualitet 5117114291522936682

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item