charlottecronquist

Ny forskning: Rädsla bakom hedersrelaterat våld

Jag läser i ett pressmeddelande från Stockholms universitet att rädsla ofta är vad som ligger bakom hedersrelaterat våld. Jag är inte ...





Jag läser i ett pressmeddelande från Stockholms universitet att rädsla ofta är vad som ligger bakom hedersrelaterat våld.
Jag är inte ett dugg förvånad.
– Det kan handla om rädsla för social utslagning tillsammans med konflikter i familjen. Konflikterna ställs på sin spets då flickorna kommer in i puberteten och vill utforska sin sexualitet, säger forskaren Mina Sedem.


Mina Sedem har i sin avhandling intervjuat  flera personer om ett konkret fall då en flicka mördades. Hon har pratat med 23 familjemedlemmar om händelsen.
Hon kommer fram till att det finns en intressekonflikt mellan flickornas identitetssökande och förälrdrarnas försök att hejda dem.


– Föräldrarnas rädsla för skam och social utstötning är en starkt drivande faktor till det eskalerande våldet, säger Mina Sedem i pressmeddelandet.


Jag vet ju att varenda människa skäms då och då. Kanske till och med varje dag. Å sina egna eller å andras vägnar. Jag kan tycka att jag är pinsam, eller att någon annan är pinsam. Eller jag kan tänka: Snälla, säg det inte... gör det inte... du är bara pinsam. 

(Även om jag, som tränat mycket på detta med skam, känner mig allt friare ifrån den.) 

Jag har själv skämts så otroligt mycket i mitt liv. Men det Mina Sedem beskriver tycks mig vara något djupare. Rädslan för skammen tar sig, i mina ögon, orimliga proportioner, när någon eller många börjar anse att någon annans beteende skambelägger en hel familj. 

Alltså varför skulle någon behöva skämmas över om jag är kåt? 
Det har ju egentligen inte någon annan med att göra. 
Ibland skojar vi om det i min familj. 
När mina barn säger: “Men Maaammmmaaaaa...” med ett speciellt lite vädjande tonfall, då får jag ont i mogen (trots att det är på “skoj”) och vad det betyder är liksom: “Men, Mamma... så ska du väl inte göra....” (Nu är ju mina barn rätt härdade vid det här laget.)
Vad jag försöker säga är att det dels är viktigt att se att det finns skam i allas liv. Och sedan tror jag det är viktigt att börja prata om den, att frilägga den... och att börja befria sig från den.


För mig är det inte rimligt att ens tänka tanken på att kröka ett hår på en ung kvinna (eller man) som vill utforska sin kropp och sin sexualitet. Det är ju en så tokig idé att välja att skambelägga just det.


Och hur kan någon ens komma på tanken att stöta ut en hel familj för att ung person i släkten har kysst en annan människa? 


Jag tror det är livsviktigt att börja prata om värderingar, i synnerhet när vi känner att rädslan för skam och utstötning påverkar våra beslut så mycket att vi är beredda att begå våld mot oss shälva än andra. Och vad är det för system där mäns makt är beroende av hur kyska kvinnorna är? 


Vi behöver se skammen i vitögat. 

Vi behöver tala om det. 
Och jag tror att det är viktigt att vi var och en gör det - och inte bara pekar finger åt dem som går till våldshandlingar. 
Hur mycket av exempelvis svartsjukedramer har samma mekanismer bakom sig?


Avhandlingen visar också att svenska myndighetspersoner kan ha svårt att hantera unga flickor som lever i familjer där hedersrelaterat våld förekommer. De verkar inte riktigt veta vad de ska göra och det går att ana en känsla av att inte få stöd eller att bli behandlade oprofessionellt hos flickorna.

Du och jag och svenska myndigheter behöver lära oss att se och agera och lyssna när tidiga tecken på konflikter med koppling till skam och heder uppstår. När konflikten är liten, finns ännu chansen att göra något.


Inte en enda kvinna ska behöva plikta med livet 

för att någon skäms. 
Inte en enda.

Jag har ju skrivit boken “Ingen skam i kroppen - frigör din sexuella kraft”, där jag beskriver min vingliga resa mot sexuella frigörelse. 
 
Genom åren har jag fört många samtal med kvinnor om sexualitet och jag minns en kvinna som ledset berättade en berättelse från sina tonår, om hur hennes familj hade skambelagt henne för att de trodde att hon haft sex med en ung man. (De hade fryst ut henne under flera dagar och inte låtsats om att hon fanns.)
Då replikerade en annan kvinna: 
– Men du lever ju. I mitt land hade jag inte överlevt att sova över hos en kille, vad som än hade hänt mellan oss. 
Så olika kan perspektiven vara.

Och jag vill ha ett fritt liv, ett liv där vi är fria att följa våra egna kärleksfulla röster och där skammen tynar sotdöden.








.

Related

Mina Sedem 8726485466159802473

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item