charlottecronquist

There is no business on a dead planet

Jag sitter och lyssnar på Petter Stordalens sommarprogram . Och jag gillar vad jag hör. Särskilt att han är en miljardär som inte bara tän...




Jag sitter och lyssnar på Petter Stordalens sommarprogram.
Och jag gillar vad jag hör.
Särskilt att han är en miljardär som inte bara tänker på miljön - utan gör konkreta saker också.
– There is no business on a dead planet.
Rätt så.


Alltså, jag måste erkänna min okunskap. Petter Stordalen har passerat obemärkt förbi mig. Jag har lyckats att missa honom totalt. Kanske har han nämnts någon gång i förbigående, men jag har liksom inte registrerat honom i minnesbanken. När jag tittar på bilder på honom, ser han bekant ut... men ändå. Jag har missat honom helt.


I går eftermiddag letade jag på måfå efter sommarprogram att lyssna på, men hur jag än tryckte så blev det dagens sändning som kom fram.
Jag skulle uppenbarligen lyssna på Petter Stordalen.


Och jag gjorde det tillsammans med Stella. Vi var fast redan vid jordgubbarna och jordgubbsfilosofin som han fortfarande lever efter:  “Sälj de jordgubbar du har, för de är de enda du har.” En filosofi värd att reflektera över.

När han medryckande berättar sin historia, så är det lätt att tänka: Han har lyckats leva flera liv i ett... vilken energi... vilka projekt... vilken vilja. Att aldrig ta ett nej. Att aldrig ge sig. Att ständigt resa sig upp igen. Att förverkliga drömmar som verkar omöjliga. Wow, liksom.

Så lyssna gärna på sommarprogrammet. Det är du värd.
Det som fastnade mest i mitt hjärta är så klart miljöengagemanget. Att en miljardär som äger massor med hotell väljer att tänka - och agera miljö. Sånt gillar jag.
Han har gjort spektakulära saker som att för tio år sedan bryta sig in i Sellafield, där jag tror man upparbetar kärnavvfall och kedjade fast sig i nio timmar som en protest mot dumpningen av radioaktivit avfall i havet.
Det är liksom ord och inga visor.

Och nu jobbar han med miljö på flera plan i sin verksamhet. Klimatfrågan står långt fram. Hotellen ska vara energieffektiva. Han planterar massor med ny regnskog. Han verkar inte vara någon bakåtsträvare utan vill att vi utvecklar ny energismart teknik. Och själv vill han ha möjligheter att fortsätta göra business … och det går ju bara att göra på en planet som lever, med människor som lever...

Här bloggar Petter Stordalen om miljöfrågor.
Jag tror jag är lite kär i Petter Stordalen. Hihi.

Related

världen 3190953952530845149

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item