charlottecronquist

Små steg och stora.

Jag omges av människor, mest kvinnor, som är under stark utveckling. Som tar steg för att äga sig själva och sina verksamheter. Som lämna...



Jag omges av människor, mest kvinnor, som är under stark utveckling.
Som tar steg för att äga sig själva och sina verksamheter.
Som lämnar trygghetszonen för att våga söka sig till det magiska.
Det är helt underbart att se, för jag är också en av dem.


Jag har alltid varit modig. Jag har varit livrädd och gjort det mesta ändå - med en del undantag. Jag har nojat in på saker som andra tycker är lätt som en plätt. När de säger till mig: “Just do it”. Precis som jag säger “Just do it” till dem.
Det är så spännande det där, vad vi gör till “svårt”. Alltså vad vi bestämmer är svårt. Vad som är just ditt Mount Evererst, vad som är just mitt.
Så här. Du och jag står ute i ett landskap. När jag beskriver vad jag ser är det ett glaciärklätt berg som känns nästan omöjligt att närma sig. Och du ser en liten kulle. Eller så är det precis tvärtom.
Varför somligt blir stort och somligt blir litet tror jag delvis beror på våra begränsande föreställningar - eller sagt på ett enklare sätt: Vad vi fick lära oss som barn. De värderingar som gällde i ditt barndomshem präglar dig på gott och ont och det kan vara väldigt svårt att frigöra dig från dem. Sa din mamma att detta berget är omöjligt att kliva upp på, så är det lätt att den föreställningen lever kvar - tills du är beredd att undersöka om det är sant.
Och inte ens då är det så lätt att rubba på föreställningen.
Låt oss säga att min kompis säger till mig: Men titta noga, det är bara en liten kulle, du kommer att klara det! Så hör jag den uppmuntrande tonen och i ett visst ljus kanske kullen ser liten ut och jag börjar gå fram emot den... men så griper rädslan tag i mig och kullen växer framför mig. Kanske jag måste stanna till många gånger, försäkra mig om att det är en liten kulle och så fortsätta. Eller också tänka: Vad sjutton, jag ska klara det höga berget.
Jag tror att de allra flesta människor vill växa i sin potential. Vill våga göra det som är viktigt. Ibland är det största steget det första, det där som kan se ut att vara pyttelitet ur någon annans perspekitv, men som är så betydelsefullt för att du verkligen börjar gå mot ditt mål.
Vad jag helt enkelt vill uppmuntra dig till är att se att vi har olika verkligheter och att det är så viktigt att stötta varandra på våra vandringar. För någon kan telefonen ha taggar (det händer mig ibland), för någon annan kan det vara läskigt att sätta upp en lapp på ICA, för en tredje att söka drömjobbet, för en fjärde att ställa en fråga när flera är närvarande, för en femte att våga visa sina tårar, för en sjätte är det dödsläskigt att tala inför grupp.
Det är så viktigt att vi stöttar varandra på de steg vi tar. Att vi låter bli att bedöma någons steg. Det kan räcka med att säga: Wow, du tar steget! Wow, du vågar!
Alltså att vi är generösa i detta... och att vi är generösa också mot oss själva... Att vi skippar tankar som “Det där var väl inget” både åt handlingar som vi själva gör (och som vi egentligen inte tror att vi vågar) eller som någon annan gör.
För jag tror vi behöver uppmuntran och stöd när vi tar nya steg. När vi vågar lämna komfortzonen och sträcka oss mot det magiska i tillvaron. Och då kommer det att vara lite jobbigt ett tag... och den goda nyheten är att det brukar gå över... och förvandlas just till något magiskt.
Jag ska ta ett sådant steg i morgon. Det känns skitläskigt. Men jag säger ja. Och jag vet att jag kommer att överleva. Jag kanske berättar sedan. Du kanske tycker att det var ett litet fjuttsteg jag tog... Det spelar ingen roll. Jag kommer ändå att vara stolt över att jag vågade!


Här är några exempel på kvinnor i min närhet som vågar göra coola grejer ... grejer som du kanske ser som Kebnekajse... som kan ha inneburit stora eller små steg för dem. Vad vet du inte. Så bara se vad du ser, njut, och låt bli att döma.

Marie EK Lipanovska - tro, hopp och kärlek. Startar snart ett unikt program Heal my voice Sweden, ett skrivprojekt för kvinnor som vill hela sig själva på djupet.
Rebecka Eriksson - har tillsammans med Louisa Carbonelli skapat Briza maxima, som skapar fantastiska evenemang med feministisk touch.
Lisbeth Jönsson - qigong och gudinnecirklar. Med Lisbeth kan du göra qigong i fullmånens sken eller gå en kvällskurs.
Eva Kjell - gör medicinsk yoga till en kärlekshandling till dig själv.
Carina Halvardsson - läser av din kropp och själ som ett instrument och hjälper dig att läka på flera plan, med hjälp av bland annat kinesisk medicin och massage.
Titti Jacobsson startar kvinnocirklar i Svedala under hösten. Ta kontakt med Titti för att få uppgifterna.



Related

värderingar 4381280583245903302

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item