charlottecronquist

"Kvinnor borde vara konstant rasande i min del av världen."

Jag läser Joumana Haddad , libanesisk journalist som från och med i dag kommer att medverka regelbundet i Sydsvenskan. Hon inleder med en ...



Jag läser Joumana Haddad, libanesisk journalist som från och med i dag kommer att medverka regelbundet i Sydsvenskan.
Hon inleder med en rasande artikel mot det arabiska partiarkatet.
Det är lätt att klappa takt med Joumana Haddad, för vad är det som gör att män i vissa delar av världen inte fattar att kvinnor ugör halva himlen?
Vad är det som gör att kvinnor tvingas krympa sig till en nivå som gör att män inte blir rädda för dem?


För det första rekommenderar jag dig att läsa hela artikeln. Läs den gärna långsamt och ta in Joumama Haddads ord, ord som berättar om en verklighet det kan vara lätt att bortse ifrån i denna norra utpost där halva regeringen ska bestå av kvinnor.
Haddad utbrister “ Vad kan sägas om djupet av denna diskriminering, detta underkuvande, denna grymhet och denna sorgliga etik? Jag förstår uppriktigt sagt inte hur en kvinna kan vara kvinna i min del av världen utan att vara konstant rasande över alla förolämpningar och kränkningar, oavsett om dessa syftar till att utradera eller utnyttja henne. “


Jag läste artikeln högt för min man i morse. Jag ville verkligen läsa den högt, för att göra hennes ord mer verkliga. Jag känner till mycket om kvinnoförtryck - som att kvinnor inte får ha körkort i Saudiarabien, för att männen där anser sig själva vara djur (eftersom de inte skulle tåla att se en kvinnas ansikte i en bil utan att få kåtslag och då inte skulle kunna hindra sina drifter...) 


Men jag kände inte till att man nyligen i Iran på 36 universitet bestämt sig för att utesluta kvinnor från att utbilda sig inom 77 ämnen, däribland engelska, datavetenskap, kärnfysik, ekonomi- och affärsstudier.


Rektorn på en av universiteten säger till och med att de inte behöver några kvinnliga stundenter.


Hallå! Vi utgör halva himlen. Vi kan både föda barn och leda länder. Vad är det ni inte fattar?
Haddad berättar också om att i hennes hemland, Libannon, som brukar betraktas som mellanösterns Schweiz finns en lagstiftning som säger att en man som våldtagit en kvinna slipper straff om han går med på att gifta sig med henne.


Hör du orden? “Går med på att gifta sig med henne”. Som om kvinnan vore en tingest.
Jag är jätteglad för att Sydsvenskan väljer att låta Haddad uttrycka sig regelbundet  i Sydsvenskan. Vi behöver få ta del av kvinnors verklighet ur fler än vårt svenska perspektiv. Vi behöver stötta varandra, säga nej till diskriminerande lagstiftning och börja ta eget ansvar.
Haddad menar att vägen till kvinnans frigörelse i Mellanöstern behöver gå genom ekonomisk frigörelse. Alltså, att kvinnan tjänar sina egna pengar, att hon inte gör sig beroende ekonomiskt av mannen. Att kvinnor behöver sluta tänka: “Min blivande man ska få köpa en lyxbil till mig’” och istället tänka: Nu ska jag utbilda mig så att jag kan få ett jobb och tjäna pengar och köpa det som känns viktigt för mig.

Related

världen 1135865655883799147

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item