charlottecronquist

Lojalitet. Vad är det för dig?

Vem är du lojal mot? Vad är lojalitet för dig? Är det att bry sig om varandra i en relation? Att stå upp för varandra, när det behövs? Är ...



Vem är du lojal mot? Vad är lojalitet för dig?
Är det att bry sig om varandra i en relation?
Att stå upp för varandra, när det behövs?
Är det att lyssna till sitt hjärta och följa det?

Jag har varit med om situationer där jag har känt att min partner har brustit i lojalitet. Att han inte har ställt upp på mig, att han inte har försvarat mig när en annan person har kränkt mig. När jag till slut har känt mig så ensam i relationen att jag lämnat den. Varför vara kvar i en relation där andra, till exempel en mamma, är viktigare än det som är “vi”?
Jag har också varit med om att det har känts som att jag har brustit i lojalitet till mig själv, när jag valt att gå över mina gränser, “för någon annans skull” och trots att det har gjort ont i mig.
Häromdagen satt Alexander och jag och förberedda sista avsnittet av vår utbildning Nära relationen. Temat var Ingen skam i kroppen och det skulle handla om sex och närhet i relationer. Alexander tog upp en tråd om lojalitet, en tråd som jag då inte tyckte fick plats, utan som vi kan prata om vid något tillfälle.


Någon dag senare så fick jag det där med lojalitet rätt upp i ansiktet. Jag blev påmind om hur viktig lojalitet faktiskt är för mig och att jag tror att det är något som är viktigt att samtal om i en nära relation. Alltså: Vad är lojalitet för dig? Vad är lojalitet för din eventuella partner? Vilka förväntningar har ni båda på lojalitet? Vilken lojalitet ska prägla “vi-et”, relationen?


Det är ju väldigt bra att vara överens om det, så att man slipper hamna i situationer där den ene känner sig övergiven... kanske till och med kränkt av bristande lojalitet.

Tänk dig följande scenario. Ni är några personer som befinner sig på en fest. Det förekommer alkohol, men det finns åtminstone en som kan köra bil. Utedasset ligger lite illa till, det är augustinatt och en av gästerna trampar snett på vägen till dasset. Det hugger till i foten. Hon kommer haltande tillbaka och kvider att hon tror att hon har brutit det. 

De andra gästerna säger så där lite övermodigt som det går efter några glas vin: Det är nog inte så farligt, vi tar det i morgon. 
Jag är en av de gästerna och hon är en arbetskamrat till mig. Vinet har fått mig att tappa omdömet och när jag ser hennes svullna fot på morgonen så skäms jag. Jag skulle ha fattar, men jag lät bli... för min egen bekvämlighet. Jag valde att vara lojal mot mig själv och inte mot henne. Min empati hade försvunnit på grund av alkohol.

Och det får mig att fundera på det där med lojalitet. Hur hade jag känt det om jag hade varit i hennes situation? Eller ännu värre om den person jag inte hjälpte var en närstående till mig?
Jag blev påmind om det där häromdagen, när jag fick höra en annan berättelse, en som påminde mig om när jag gjorde något jag ångrade i dag. Men det är en annan historia. Det viktiga var att jag fick mig en tankeställare. Det är jag tacksam över.


Hur tänker du kring lojalitet? När ska vi stödja varandra? Vad betyder lojalitet för dig?

Related

livet 3832199479908796247

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Oj! Exakt där jag är idag oxå! Ensam o lämnad pga av lojalitet. Känslan av att tycka att andra ska täcka min rygg när jag backar deras. Ingen förståelse alls. Å jag ifrågasätter nu om jag har för hårda tankat om de. Sorgen väller över mig. Tack för din text.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item