charlottecronquist

Lördagsövning: Ta hand om dig själv

Är det så att du egentligen vet vad du behöver göra för att må bättre? Och så är det något som kommer i vägen? Jag brukar kall...





Är det så att du egentligen vet vad du behöver göra för att må bättre?
Och så är det något som kommer i vägen?
Jag brukar kalla det för latmasken, eller prokrastineraren (den som alltid vill skjuta upp saker) som kommer in och saboterar och gör så att det inte riktigt blir av.
Här får du en övning du kan göra för att förankra dina insikter - och som gör att du ser till att insikten förvandlas till verklighet.

Du har säkert varit med om det - särskilt så här i början av året. Du har en massa förhoppningar, tankar och löften kring det nya året. Det är nu den nya vanan ska sättas, det är nu du ska sluta med något skadligt... det är nu.
Du känner hur motiverad du är och hur viktig förändringen är för dig. Men sedan, när det kommer till kritan, gör du ändå som vanligt.
Du har fått en insikt om vad du behöver göra... men så blir det ändå inte gjort.
Det är här förankringstekniken kommer in. Jag har läst om den hos Heartmath institutet - och det är fyra steg du kan ta för att hjälpa dig själv... att se till att du lever efter dina insikter, istälelt för att glida tillbaka i det beteende som inte tjänar dig.
  1. Uppskatta att du har fått en insikt. Var alltså glad och nöjd över att du har fått en insikt som kan bidra till att du gör förändringar i ditt liv som kan få dig att må bättre.
  2. Uppskatta varje liten positiv känsla du har kring insikten du har fått. När du uppskattar känslorna kring insikten, till exempel känslan av hopp eller känslan av frid, så får insikten större betydelse i ditt känsloliv, och när du har positiva känslor kring något - alltså du verkligen vågar känna det i kroppen - då blir det också mycket lättare att komma i håg.
  3. Skriv upp vilken din insikt är och läs dagligen om din insikt, med uppskattning. Genom att läsa det du har skrivit dagligen, så fortsätter du att undersöka din insikt med dina känslor och håller hoppet om inspiration och förändring vid liv.
  4. Sätt igång. Gå förbi hindret som säger: ”Nu borde jag... ” och bara sätt igång och göra förändringen, för nu har du förankrat insikten och inser hur smart det är att verkligen sätta igång och göra det.
Ta sedan alla chanser du ser att fortsätta göra saker som är kopplade till det du har fått insikt om och säg till ditt hjärta att du verkligen ska göra det. Se de här situationerna som möjligheter till att befästa nya sätt att förhålla dig till insikten.

Och om du är på väg att glida tillbaka till ett gammalt beteende, förlåt dig själv och återkom så snart som möjligt till det nya sättet att vara, utan att skuldbelägga dig själv för dina misstag. Det är verkligen mänskligt att fela.

Jag slutade röka för tre år sedan. Jag hade verkligen kommit till insikt om att det räckte för mig. Jag hade gjort en lång lista över skäl till att sluta. Jag satte upp ett slutdatum och jag berättade för världen om mitt beslut.

Sedan dess har jag inte rökt. Ganska många gånger har jag utsatt mig för frestelse, men jag har hållit ut. Jag inser att jag, utan att känna till metoden, faktiskt har använt den. Och det är jag väldigt glad för.

Jag ska ta hand om min kropp i år.
Nu har jag fått en annan insikt, som handlar om att jag verkligen behöver visa min kropp uppskattning. Jag mediterar ju redan dagligen, men nu ska visa kärleken till min kropp på flera sätt... och här behöver jag hjälp av förankringsmetoden - och uthållighet. Jag ska visa latmasken i mig att jag är värd all den här kärleken.

Insikten kan så klart handla om nästan vad som helst... Om vad som skapar stress i ditt liv, om hur din relation fungerar... eller något annat. Se vad som händer när du verkligen förankrar din insikt... 

Lycka till.


Läs gärna Alberts inlägg om att sluta prokrastinera sig själv...

Related

lördagsövning 3088808844286681037

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item