charlotterudenstam

Världen enligt Hornbach med flera: Män är djur... eller varför tror de att de kan sälja grejer med tjejer?

Hornbach vädjar till den primitiva mannen. Och de är tyvärr inte ensamma. Medan Ikea nu blir hånade för att de har klippt bort kvinno...

Hornbach vädjar till den primitiva mannen. Och de är tyvärr inte ensamma.


Medan Ikea nu blir hånade för att de har klippt bort kvinnor ur sin saudiska katalog, finns det andra som gör tvärtom.
De vill sälja grejer med hjälp av lättklädda tjejer.
Ungefär lika stenålders som att ta bort kvinnorna helt...
Tänk vad kränkande detta är för … män!



Ett exempel på kommentar till Ikea.

Alltså vi har en jämställdhetslagstiftning och lagar som handlar om att inte diskriminera någon för rätt många saker, där en av de främsta är kön.
Många rättsfall har det blivit kring just reklam som betraktas som diskriminerande mot kvinnor. Riktigt hur utfallet ser ut vet jag inte, men jag gissar att en del företag har gått på pumpen och fått böta för reklamen.

Och då är det så fascinerande att det fortfarande går. Alltså att försöka sälja tapetklister med en lättklädd kvinna. Hur tänkte till exempel Hornbach i det fallet? (På saljgrejmedtjej hittar du massor av exempel, alltfrån e-sportvärlden till korvar(!) )

För något år sedan intervjuade jag forskare om extremt manligt dominerade arbetsplatser, typ stålverk, byggen, och gruvindustri. När riktiga kvinnor kommer in - alltså som arbetskramrater - så började sexskämten och pinuporna försvinna. Tonen blev varmare, tonen inte längre så rå men hjärtlig... och kanske ökade känslan av att människor var okej som de är.

Det är ju helt okej med snygga tjejer i tidningar som är tillför att män(niskor) ska få titta på snygga tjejer, då är det endel av överenskommelsen. Men att sälja grejer med tjejer... känns... så... Ikea. På ett sätt är det samma sak, fast utfört på ett annat sätt.

“I Saudiarabien finns lagar kring kvinnor, avbildning, rättigheter - vi tar bort kvinnorna för att inte störa kommersen.” Så kanske någon tänkte på Ikea...


Kvinnor förminskas och osynliggörs - ett (o)medvetet inslag av härskarteknik och en slags osynlig objektifiering av kvinnor. Kvinnor är något som kan tas bort... liksom. Och att sälja grejer med tjejer är ju så uppenbart en objektifiering av kvinnor, och att direkt vädja till det som saudiska män inte ska få se... nämligen läckra kvinnokroppar.

Det är som att man i saudisk lagstiftning underförstått säger att män är primitiva varelser som inte kan styra sina lustar och därför inte kan se ens en kvinnas ansikte, utan att dessa drifter sätts igång. Och det är som att de som säljer grejer till tjejer mer öppet säger att män är primitiva varelser som går igång på sexiga tjejer och därför är de kanske så lättlurade att de köper ett uselt tapetklister, bara det finns en halvnaken tjej på bilden.

Same, same, but different.

Vad säger detta egentligen om synen på män?


Är inte denna typ av reklam samtidigt djupt kränkande för män? 




Eftersom det viskar att de inte kan styra sina köpimpulser om de ser kvinnan som ett stycke kött, som ett kön att penetrera, som ett villigt byte redo att öppna sig för plånboken?

Related

världen 3005994556596023790

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

100%-podden

Leta i den här bloggen

prenumerera

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

Google+ Följare

Facebookgillare

item