charlotterudenstam

Sluta skämmas över fittan! Lär känna ditt allra heligaste.

En av många fantastiska bilder från Vaginarts.com När tittade du, som är kvinna, på din fitta senast? Ja menar, verkligen tittade på dit...

En av många fantastiska bilder från Vaginarts.com



När tittade du, som är kvinna, på din fitta senast?
Ja menar, verkligen tittade på ditt kön.
Nyfiket? Med respekt? För att du vill lära känna det allra heligaste?

Det finns många kvinnor som aldrig har tittat på sina kön. Som till och med värjer sig för orden som beskriver könet. Som liksom mår lite illa av ordet fitta, men som inte känner sig bekväma med andra ord heller.
Hur kan vi verkligen älska något som vi inte sätter ord på? Hur kan vi älska denna del av kroppen om vi försöker distansera oss till orden, till åsynen … och kanske till och med beröringen av vårt kön.
Jag har skrivit om fittan flera gånger på bloggen och jag kommer att göra det igen. Jag blir så glad när allt fler kvinnor börjar tala öppet om vaginor, fittor, snippor, vulvor, sköten yonisar eller vad vi väljer att kalla det.

Egentligen är det konstigt att fittor kan bli politik. Att kvinnors sexualitet kan bli politik. Att det är laddat att tala om fittor, om onani eller om kvinnor sexlust. Jag menar... finns det något mer naturligt?

Det där var självklart en retorisk fråga.
Som jag ser det behöver vi ladda skammen ur fittan.
Vi behöver se fittan som livets port, som en plats för njutning och också se skönheten i könet. Och den kan vi ju se först när vi tittar lite närmare.

Jag har varit blyg inför mitt kön. Det är jag inte längre. Men det krävde träning. Jag märker också att andra kvinnor är minst lika blyga inför sina kön. Det finns de som rodnar när de läser min bok “Ingen skam i kroppen - frigör din sexuella kraft” för att jag väljer att kalla kvinnokönet för fitta.
(Och jag gör det som en delvis politisk manifestation, för att kräva ordet tillbaka - och dessutom betyder det gammalsvenska ordet “fuktig ängsmark. Såå vackert.)

Det är ju fantastiskt egentligen, att vi blivit lärda till (eller indoktrinerade till) att skämmas för våra kön, att se dem som “äckliga” eller blygas över dem. Men herre Gud, vad är det fråga om?
Ju mer kunskap vi har om våra fittor, desto starkare kan vi stå. Vi kan lära oss mer om vår egen njutning, ta större ansvar för vår sexualitet - och vi kan dessutom få mer avspända liv. För om inte annat, så ger ju orgasmer en skön avslappning efteråt.

I veckan gjorde Sveriges Radios Kropp och själ ett helt program om onani. Bra, ickedömande och konkret. Yes, säger jag till det.

Jag väntar fortfarande på att jag ska få Naomi Wolfs vaginabok, jag beställde den på Amazon för flera veckor sedan och börjar känna mig lite otålig.

Lite som tröst läser jag på den amerikanska sexterapeuten Pamela Madsens hemsida (jag nämnde henne redan i går på bloggen). Hon har skapat en webbsajt som heter … och jag anar en syster i henne.

Så jag läser ett av hennes senare blogginlägg... som handlar om fittan.

“Jag somnade med handen på min vagina. Min vagina får mig att känna mig behaglig, jag får njuta, och den är bokstavligen mitt största redskap i min verktygslåda för min pågående transformation. Så vill jag att det ska vara för alla kvinnor. Jag är så ledsen över att många kvinnor inte litar på sina vaginor. Det finns så mycket rädslor runt dem och vi skapar hemska bröderna Grim sagor kring dem. Vi oroar oss för att lukta konstigt, att vi inte ska få orgasm, att vi inte blir tillräckligt våta, eller att vårt kön ser konstigt ut. Vi oroar oss för att vår vagina ska ta för lång tid på sig för att ge oss njutning och att våra älskare ska känna sig uttråkade eller tröttna...”

Så Pamela Madsens recept är att vi börjar bry oss om våra fittor. 

Ta hand om dem. 
Hela de spår av trauman som kan finnas där. 
Några bra saker enligt Pamela: 
Vaginamassage, titta på din fitta, tala om ditt kön med andra kvinnor.

“I vaginan finns den feminina essensen och vi behöver lära kvinnor hur de ska komma i kontakten med dem. Varför lär vi inte flickor om vaginor coh det känslomässiga kraftcentret som finns i dem?

Så första steget kan vara... titta på din fitta och tyck om det du ser!
Då har du tagit första steget för att finna din sexuella kraft.

I min bok “Ingen skam i kroppen - frigör din sexuella kraft” spelar fittan en viktig roll.
Och vill du utforska ditt kön tillsammans med andra kvinnor, gå på Yonikurs med Jennie Rehbinder. Rekommenderas varmt.



Related

sexualitet 4776101693213717792

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Det tog över 40 år innan jag ens visste att det fanns något som hette fontänorgasm.
    Tur att google finns så att jag kan lära mig sådant som jag inte lärde mig i skolan.
    Blev glad när jag fann att amelia skrivit om det. <3
    http://www.amelia.se/forum/amne/relationer-sex/fontanorgasm-hur-gor-man-7387?p=2

    SvaraRadera
  2. Nästa steg blir "

    Sluta skämmas över kuken! Var stolt över ditt allra underbaraste!

    SvaraRadera
  3. charlotterudenstam12 november 2012 10:37

    Så klart att vi också ska komma ihåg den heliga lingam också. Självklart <3

    SvaraRadera
  4. charlotterudenstam12 november 2012 10:38

    Det finns så många mysterier och dimensioner i det feminina... och förmodligen också i det maskulina... bara vi vågar oss in där. <3

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

100%-podden

Leta i den här bloggen

prenumerera

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

Google+ Följare

Facebookgillare

item