charlottecronquist

Varför denna rädsla för kroppen?

Det kan krävas en hel del beröring innan man vågar detta. Beröring är ett mänskligt behov. Vi dör utan beröring, det är till och med vet...

Det kan krävas en hel del beröring innan man vågar detta.


Beröring är ett mänskligt behov.
Vi dör utan beröring, det är till och med vetenskapligt bevisat.
Ändå finns det en sådan rädsla för att röra vid andras kroppar, särskilt när det handlar om terapi eller sexterapi.
Jag undrar vad det kommer ifrån. Rädslan att ses som... förövare? Rädslan att kränka någon? Rädslan för den skamliga kroppen?

Jag är stolt författare till “Ingen skam i kroppen - frigör din sexuella kraft”

Jag och Alexander är också stolta över att kunna kalla oss för kroppsterapeuter och sexsibilitycoacher
Och vi brinner för att människor ska leva 100% - och då även njuta av sin sexualitet.
När jag leder grupper eller coachar ingår ofta beröring. 
Alltså kroppen får verkligen vara med i rummet. 
I mitt fall handlar det inte om sexuell beröring utan mer om att känna sin kropp, 
bli vän med den, tycka om den, läka kroppen. 

(Och att jag inte använder sexuell beröring, beror nog mest på att jag fortfarande är lite blyg... och jag högaktar mina kolleger som har med mer sexuella inslag i sina kurser, som Calle och Jennie Rehbinder, Johan Ekenberg och Lorenzo Stiernquist.)

Alltså

Även om sexet sitter en del i huvudet. 
Även om skammen sitter helt i huvudet. 
Även om rädslor sitter i huvudet 
- så finns kroppen med. 
Och det är med kroppen du älskar. 
Du berör dig själv eller en annan. 
Du smeker, slickar, kysser, smiskar, masserar... eller vad som passar dig.


Och i kroppen lagras minnen. 
Den som har varit med om fysiska sexuella kränkningar kan få svårt eller omöjligt med beröring senare i livet. 
Det är som att den enklaste smekningen väcker upp ett sovande trauma. 
Den som har varit med om olika former av misshandel 
kan ha ärr både på kroppen och längre in.
Min erfarenhet är att det inte räcker att prata om det. 

Visst kan det kännas bra att tala om smärta, 
tala om trauman, men det kan också behövas annar. 

Vi kan behöva får nya upplevelser, vi behöver få läka kroppen, 
vi behöver få erfara att beröring inte behöver vara farlig, 
att långsamt lära oss att det är okej att njuta igen.

Jag minns när jag pratade med en psykoterapeut för några år sedan. 

Jag frågade om hen rörde vid sina klienter. 
Hen tittade nästan skräckslaget på mig och sa: “Absolut inte”! 
Jag fick intrycket att det enda fysiska som var okej var handslaget. 
Inget annat. Inte ens en tröstande kram. 
Och när jag tänker efter var det så med de traditionella terapeuter jag själv 
har mött som klient. En tydligt uttalad fysisk distans.

Jag möter människor som vitaliseras av beröring. 

Det är som att de får nytt liv av att, 
till exempel i grupp få turas som att få den beröring de önskar.
Säg att vi är fyra kvinnor. 
En i taget får önska. 
Den första vill ha en lätt massage på baksidan av kroppen. 
Den andra vill så upp och känna mjuka händer mot sin kropp. 
En tredje vill ligga sked en stund.

Jag önskar en värld där beröring avmystifieras och börjar bejakas mer.


Det kan också handla om att våga känna det som känns i kroppen.

Att använda rösten (skrika, gråta, skratta högt - vad som behövs), 
det kan handla om att känna kroppens urkraft, 
att göra fysiska meditationer som får svetten att pärla 
- eller som sätter i gång sexuella energier och skapar en vibration av lust i rummet. 
Det kan handla om att känna in en annan människas behov och ge beröring i närvaro.

Genom historien har kroppen demoniserats gång på gång. 

Emellanåt har någon försiktigt hävdat att varken kroppen eller sexualiteten 
är särskilt farlig och så är det okej att röra kroppen ett tag
... men sedan kommer rädslan igen.

Och handen på hjärtat: 

Om du får välja mellan att bara tala om något
... eller att få möjlighet till en kram eller en massage också... 
Vad skulle du välja?

Här är en intressant artikel som sexterapeuten Pamela Madsen har skrivit. 

Hon menar - kort sagt - att det inte räcker med ord för att läka sexuella trauman... eller för att få ett mer skamfritt förhållande till kroppen. 
Det kräver beröring, kontakt med kroppen. 
Och det är faktiskt också en av kvintessenserna i “50 shades of Grey”.

Related

sexualitet 7581003789836823326

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Min komfortzon och andras komfortzon är så individuell. Jag är en beröringsmänniska. Kollegor, familj, vänner och alla möjliga. När jag går "över gränsen" märker jag det direkt. Jag berör utan att tänka på det själv. Därav är det jag som måste anpassa mig till den andra människans komfortzon. Jag vill inte skapa obehag. Komfortzonen är högst individuell och alla gillar inte beröring. Det måste jag respektera. Jag vill inte förändra någon annan människa. Bara mig själv och min inställning till andra. Bra skrivet. Som vanligt.

    SvaraRadera
  2. Min vän tyckte om att jag gav henne en kombination av insmörjning och massage. Det var mer en andlig än sexuell upplevelse.
    En kombination av massage och samtal tror jag är det bästa för att lösa upp blockeringar och rädslor.

    SvaraRadera
  3. charlotterudenstam10 november 2012 kl. 09:57

    Jag tror att det är individuellt ... och ni har hittat ett bra sätt. Samtal är självklart bra, det ger möjlighet till reflektion ... och så kombinera det med respektfull beröring. Till exempel. Tack för dina tankar.

    SvaraRadera
  4. charlotterudenstam10 november 2012 kl. 09:58

    Jag jobbar mycket - och medvetet - med gränssättning. Att träna på att uttrycka ja och nej, så att de som är med i en situation med beröring kan känna sig trygga med att inte kränka någon. Typ så. Tack Tim <3

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item