charlottecronquist

Beröring med närvaro. Adventskalendern lucka 12.

Vi dör utan beröring.  Och ändå tror jag att många underskattar beröringens kraft, beröringens betydelse och beröringens betydelse för n...


Vi dör utan beröring. 
Och ändå tror jag att många underskattar beröringens kraft, beröringens betydelse och beröringens betydelse för njutning. 
Jag brukar säga att sex är så mycket mer än in och ut. 
Dimensionen beröring kan skapa väldigt mycket njutning - bara du är där. 

Ibland när jag ser filmbilder som skildrar sex så känns det som att människorna inte riktigt är där. Det är som att de är maskiner ur vilka det kommer ljud, som rör sig stötigt och där fokus är på kroppens öppningar. 
Det kan handla om mesta möjliga njutning, på kortast möjliga tid. 

Och även om detta kan ge även åskådaren möjligheter till snabb njutning, så känns det som att något saknas: Närvaro och kärleksfull beröring. 

Min erfarenhet är att det effektiva och snabba visst kan ge njutning, men att det ibland kan känna lite fattigt, lite platt och att det efteråt kan komma en känsla av tomhet, besvikelse, brist på energi. 
Var det inte mer än så? 

Om man adderar beröring, närvarande beröring i det sexuella mötet händer något annat, något mer. Det är som att huden aktiveras och som att den sänder ut njutningssignaler till fler delar av kroppen. 
Men sinnlig beröring som sker där den som ger verkligen är närvarande och där den som tar emot vågar göra det, kan höja njutningskänslan rejält. 

Om inte annat så är det rent allmänts skönt, tycker jag, både att röra vid någon annan eller att ta emot beröring. Många kroppar törstar efter beröring. 

När jag anordnar kvällar för kvinnor låter jag alltid en stunds beröring ingå. 
Varje kvinna får en stund då hon blir berörd, på det sätt hennes kropp önskar och på det sätt givarna vill ge. 
Just den här beröringen brukar vara innerlig, men inte sexuell, och ändå... så ser kvinnorna så är det som att kvinnorna mjuknar upp, både av att ge och ta emot. 
Det är som att det sker en kollektiv avslappning i rummet. 

Jag brukar säga att näst sex är massage det bästa jag vet. 
Jag älskar verkligen beröring. 
Mina bästa julklappar är en serie massager, 
där jag bara slappnar av och känner hur min kropp vågar ta emot. 

Så träna på beröring och träna på att göra det i närvaro. 
Med det menar jag att du har ditt fokus i beröringen. 
Du rör med handen vid någons mage och du är där med hela dig, i handens rörelse - istället för att tänka på något annat. 
Närvaron känns för den som tar emot och den gör att beröringen känns ännu skönare. Du kan också testa på sig själv. 


Övning:

Sitt lugnt och stilla och smek någon del av din kropp. 
Fokusera först den aktiva delen av dig - hur det känns i din hand när du berör. 
Byt sedan fokus till den del av kroppen som tar emot - hur känns det där du blir berörd. 


Välkommen in i en värld av rikare beröring. 
Det är också så att flera av de sexsibilitycoacher som finns i dag jobbar med olika former av beröring. 
Det ligger liksom i sakens natur.
Petra Blomqvist ger tantrisk massag för kvinnor, män och par i Stockholm, Oslo och Helsingfors

Anna Jönsson ger djupt avslappnande helkroppsberöring med tantrafokus i Stockholm, Göteborg och i Skåne.



Related

sex med universum 681096978204851590

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item