charlottecronquist

Våga anmäl. Jag tänkte inte ens tanken på att anmäla.

Vi har rätt till vår sexualitet och att prata om den! Jag är glad över initiativet “Våga anmäl”. Det handlar om att våga anmäla sexbro...

Vi har rätt till vår sexualitet och att prata om den!



Jag är glad över initiativet “Våga anmäl”.
Det handlar om att våga anmäla sexbrott - och uppropet leds av kvinnor som själva har blivit utsatta och vågat anmäla.
Det är på tiden att lyfta frågorna - och att visa hur ofta sexbrott sker och bidra till att skam och skuld inte hindrar de kvinnor och män som blivit utsatta att anmäla och prata om det.


På nya hemsidan Våga anmäla öppnar initiativtagarna för läsarnas berättelser. Berättelser från kvinnor och män som blivit utsatta för sexuellt våld eller sexuellt tvång och som vågar anmäla. För att visa att det är möjligt. För att visa att det inte är ensamma. För att visa att det är värt det, oavsett utfallet i domstol.
Själv kan jag inte bidra på den sidan.
Jag anmälde inte.
Det föll mig inte ens in att det skulle vara möjligt.
Jag som 15-åring lade skulden på våldtäkten på mig själv. Jag till och med förträngde att det var en våldtäkt. Det var bara en ung man som sa “jag ska göra dig med barn” och som trängde in i mig och den unga kvinnan, som var jag, som inte förmådde skrika tillräckligt högt eller värja mig mot honom. Min slutsats var: Det var mitt fel.
Så jag gick skamset hem den natten.
För ingen berättade jag.
Jag var ledsen, sårad, hade ont i kroppen, känt mig utnyttjad - men det enda sättet jag kunde hantera det på var att stänga in det i mig själv. Att begrava det.
Våldtäkten kom i kapp mig, flera gånger. Så här långt långt efteråt hade jag önskat att jag hade haft modet, kraften och insikten att anmäla.
Så jag hoppas att detta ger fler kvinnor och män styrka att göra det.
Sett så här i backspegeln tror jag att våldtäkten har påverkat mig enormt mycket. Den påverkade min sexualitet, min tilltro till män(niskor) och den är ett viktigt skäl till att jag har skrivit boken “Ingen skam i kroppen - frigör din sexuella kraft.”.
I dag skäms jag varken över min sexualitet eller över att jag blev våldtagen som femtonåring. Och jag hoppas att Våga anmäl leder till att många slipper bära trauman som mitt själva.

Related

våldtäkt 8868388861013675971

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Instämmer i att våga anmäla. tror Många känner att det är okej att bli illa behandlad. Våld inom relation är sådant som skrämmer mig.

    SvaraRadera
  2. charlotterudenstam5 december 2012 kl. 09:58

    Ja och tyvärr är det väldigt vanligt. Men att anmäla är ett steg i rätt riktning.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item