charlottecronquist

Mörkermän: Våldtäkt som vapen i Syrien. Näe, det var inte sant. Jag lät mig luras. Och skäms lite.

Jag läser en artikel som triggar mig. Källan är "säker". Jag litar på den. Några timmar senare står det klart att min källa ...



Jag läser en artikel som triggar mig.

Källan är "säker". Jag litar på den.
Några timmar senare står det klart att min källa låtit sig luras och att jag i min tur har låtit mig luras.
Jag har tillåtit mig att gå i islamofobernas ledband.
Jag skäms och ber om ursäkt.
Jag gillar verkligen inte mörkermän - men i de fall någon har "tillverkat" mörkermännen så ska jag verkligen inte bidra till elak ryktesspridning.

I den här artikeln berättar Electronic intifada hur den falska nyheten skapades, spreds och förnekades. Intressant.


Jag läser i gårdagens nummer av Salon att en saudisk religiös ledare har utfärdat en fatwa* som uppmanar gruppvåldtäkter i Syrien. Detta var alltså inte sant - och Salon har tagit bort artikeln och bett om ursäkt.


Jag antar att jag tyvärr får återvända till begreppet mörkermän, våldtäkter och kränkningar. Men i detta fall saknade röken eld.

Riktigt skönt, måste jag säga.

Så jag stryker helt enkelt mitt gamla falska inlägg.



Så här skriver svenska Wikipedia bland annat om vad fatwa är:

Fatwa (arabiska: فتوى, plur. fatawa, sv. plur. "fatwor"; arab. av verbet afta, "avge ett utlåtande", varav ordet mufti är ett particip), den tekniska benämningen på varje juridiskt utlåtande, som en muslimsk mufti avger rörande en honom förelagd rättsfråga.
Teoretiskt sett bör en fatwa vara verbaliserad, men är och verkar oftast i skriven form. Historiskt har reglerna för fatwa varierat. Under den klassiska perioden skulle muftin svara på samma pappersark som frågan,istiftā, förmodligen för att undvika eventuell manipulation. Det fanns även regler för hur frågan skulle formuleras gällande innehållet. Det skulle vara så relevant som möjligt och respektera de involverades anonymitet. Då muftin fungerar som representant för sharia, ska svaret på en fråga vara i objektiv form.
En fatwa grundades ursprungligen på ett yttrande av profeten Muhammed. En fatwa har inom den islamiska rätten samma betydelse som ett prejudikat inom till exempel svenskt rättsväsende. Dagens muslimer i Sverige kan vända sig till en mufti för att få ett utlåtande om hur de ska leva i dagens samhälle, när de muslimska idealen krockar med det dagliga livet.

Related

äktenskap 6091030207193722971

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item