charlottecronquist

Jag ska föreläsa i fint sällskap #blogg100

I mars ska jag till Kalmar och tala på temat Ingen skam i kroppen . Det känns så roligt. Och titta i vilket fint sällskap jag befinner m...


I mars ska jag till Kalmar och tala på temat Ingen skam i kroppen.
Det känns så roligt. Och titta i vilket fint sällskap jag befinner mig!
Nu i morse, i mina 21 meditationer för att frigöra din sexuella kraft, var temat just skam.
För att vi ska kunna leva fullödiga liv tror jag det är avgörande att vi kan handskas med skam, skamkänslor... ja av att skämmas.

Visserligen heter både boken och föreläsningen "Ingen skam i kroppen". Och visserligen ser jag som ett - kanske utopiskt - mål att inte längre känna skam. Att vara skamfri. Men det är egentigen inte det viktigaste som jag ser det.

Det viktigaste är att våga känna den när den dyker upp. Att erkänna att den finns där. För det jag tror är skadligare än själva skämsandet, är rädslan för att skammen, rädslan för att göra något eller vara något som jag eventuellt skulle kunna skämmas för.
Rädslan för skammen kan vara så otroligt tillbakahållande och göra att livet, i värsta fall, krymper och ger mig ett pyttelitet spelutrymme.

När jag har blivit medveten om det inser jag att jag skäms någon gång varje dag. Kanske flera gånger till och mened. Jag går omkring och småskäms, över det som ibland andra troligen skulle kalla för skitsaker. Men i och med att jag vågar se och känna min skam, vara i kontakt med den, så kan jag också släppa taget om den.

Det jag är för rädd för att känna kan växa stort medan jag tittar åt andra hållet. Medan jag försöker blunda för det. Medan jag försöker låtsas som att det inte finns. 
Då tycker jag att det är bättre att ta fram den i ljuset, så att det är möjligt att handskas med den. Att så att säga bli vän med skammen.

Och då tror jag att där i solskenet kommer skammen att minska. Det är i alla fall min erfarenhet. Jag blir allt mindre präglat av skam och det är så skönt!

Och nu känns det extra roligt att berätta om Kalmar, att jag blivit inbjuden av Nina Granbom för att tala om Ingen skam i kroppen, i hennes serie  "Konsten att bli klok på sitt liv". Och jag tycker att jag är i så fantastiskt sällskap. Blir så glad att jag... hm... ja, spritter, vid tanken.

Jag deltar i bloggutmaningen #blogg100. Detta är dag 11.


Related

växa 111234895173116582

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item