charlottecronquist

One billion rising: Aktioner för kvinnofrid i Växjö och Stockholm 14 feb. #blogg100

Break the chains in hindi! Jag  Fantastiska Eve Ensler har dragit igång projektet One billion rising. Nu på torsdag, på alla hjärt...

Break the chains in hindi! Jag 


Fantastiska Eve Ensler har dragit igång projektet One billion rising.
Nu på torsdag, på alla hjärtans dag, kommer människor runt hela planeten att dans för kvinnofrid.
Det känns så... YES!. Vi behöver ju inte bara #nätkärlek, vi behöver också visa varandra att vi bryr oss ute på gator och torg.
Hittills känner jag till två manifestationer i Sverige.
En i Växjö och en i Stockholm.
Känner du till fler - berätta gärna för mig, så fyller jag på i bloggen.

Bakgrunden till den här globala aktionen är det fruktansvärda faktum att en av tre kvinnor på planeten kommer att våldtas eller misshandlas under sin livstid.
Det handlar om mer än en miljard kvinnor!
Bara ta och slut ögonen för några sekunder och se bilderna framför dig. Var tredje kvinna du möter har varit eller kommer att vara utsatt.
Och det är inte okej. Det är dags att verkligen verka för kvinnofrid.
(Och jag tänker att kvinnofrid skrevs in redan i de tidiga landskapslagarna på 1200-talet, av kungar som Magnus  - även om det då inte gällde inom relationer.)

I år är det femton år sedan den första V-dagen och temat är alltså One billion rising - strike, dance, rice.
Så tanken är att kvinnor - och alla som älskar kvinnor - ska strejka, gå ut på gatorna, dansa, mobilisera och kräva ett slut på våldet.

I Stockholm sker samling  kl 15 utanför Hälsans Hus, Fjällgatan 23 A och sedan sker en dans- och sångmanifestation fram till Sergels Torg. Där kommer de som deltar att försöka engagera människor att diskutera konkreta sätt för män och kvinnor att sätta stop för våldet.
Så här säger organisatören i Stockholm, Francine Lee Mirro- Finer:
 

– Det räcker inte med utredningar, rapporter och arbetsgrupper längre. Som kvinnor vet vi vad som händer. Vi känner oss inte trygga hemma, på gatorna eller på arbetsplatserna.
Vi behöver handling nu i form av bland annat betald rehabilitering för kvinnor som utsatts för olika former av våld (och inte bara av kända män)


I Växjö sker en manfestation med fridans på Kungsgatan 6b, kl  19-21.30. Inträdet är 100 kr och alla intäkter går till att köpa getter via Action Aid. Du kan anmäla dig hos arrangören Sofi Aronsson.

Igår var jag ute på twitter och sökte på @1billionrising och fann massor med grupper och förberedda aktioner, främst i USA. Men jag kan se tecken på att den här rörelsen verkligen är global. Se bara kampanjfilmen - one billion risingsången - på hindi.

Resten av inlägget ger en djupare bakgrund till One billion rising och en förklaring till varför jag tycker att det här arbetet är livsviktigt.
Namaste!







En tredjedel av alla kvinnor på planeten kommer förr eller senare att utsättas för sexuella övergrepp eller bli slagna.
Därför är det allra viktigaste att få slut på våldet mot kvinnorna.
– Om kvinnor blir slagna och förstörda, vem kommer då att kämpa för livet.
Orden är Eve Enslers och dem får mig att känna: Det är rätt, detta är viktigt.
Så den 14 februari 2013 vill jag vara en av en miljard kvinnor som står upp mot våldet - som säger jag har rätt att vara jag, med min sexualitet och allt.


Jag läser en artikel i Yes-magazine som jag varmt rekommenderar dig att läsa. Den går rätt in i hjärtat på mig. Den är lång och den är läsvärd och jag kan ge små gllmtar av den.
Eve Ensler är kvinnan som skrev “Vaginamonologerna”, som insåg att bland det mest förbjudna att tala om var kvinnans kön - och hur kunde det vara så?


Hon har intervjuat hundratals kvinnor om förhållandet till kön och sexualitet, hon har talat om detta världen över. Och de senaste tio åren har hon tagit ett steg till Hon har vågar uppleva våldet mot kvinnor på nära håll.


Hon har gjort återkommande besök i Kongo, som i många år varit en krigszon och där soldater medvetet använt våldtäkt som ett vapen. Massor med kvinnor har terroriserats, dödats och lemlästats - och för Ensler del innebar dessa möten att hennes liv för alltid har förändrats. Det går inte att blunda för våldet mot kvinnor och något bara måste ske.


Ensler menar också att det är viktigt att män börjat titta in i sig själva, börjar hitta sin känslighet och sårbarhet och att de också behöver berätta sina berättelser, men att det inte riktigt har börjat än - att det också är ett väldigt viktigt steg.


Till en början menar Ensle att det är kraftfullt att säga “vagina” - (eller varför inte FITTA).
– Genom språket för vi fram saker i ljuset och gör dem synliga och verkliga. Så mycket händer kvinnor i mörkret, mitt i natten, under täcket. När du som barn upplever incest, som jag gjorde, händer det alltid i ett drömlikt tillstånd. Du är inte helt medveten. När vi inte har tillgång till ett språk, har vi inget sätt att berätta om våra upplevelser. När du säger ett ord som fitta blir det verkligt. Och det är som händer är att du får kraft. Du börjar att kunna berätta din egen historia. Du börjar bli medveten om dig själv här och nu.
Så där började det för Eve Ensler. Att hon tog tillbaka sitt kön. Och jag kan känna igen mig väldigt mycket i det. Jag har varit med och läst Vaginamonologerna och i Ingen skam i kroppen talar jag om vårt underbara kön som fittan. Det är för mig också en politisk handling. En viktig handling.
I dag menar Eve Ensler att den viktigaste frågan på dagordningen är att få slut på våldet mot kvinnor.
– Som globalt samhälle förstår vi ännu inte hur stor den här frågan är. En miljard kvinnor har varit utsatta för övergrepp. Om vi blir slagna, våldtagna, sålda, så påverkar det allt runt oss, det påverkar våra barn, och hur du uppfostras. Det påverkar kvinnors förmåga till intimitet och att känna sig trygga, att leva livet i öppenhet och omtanke, att vara kompetenta, att jobba, att lära in och att lräa ut. Vi har ingen aning om gur mycket energi, hur många tankar, hur många visioner, hur mycket ljus som har förlorats för att kvinnor har blivit utsatta för våld.  Många förstår inte att detta är en av vår tids viktigaste frågor. De tänker på fattigdom, våld, rasism eller klimatförändringar, men om du då börjar inse att många av dem som ställer sig i täten för att jobba mot dessa saker är kvinnor - och om kvinnorna är nedslagna och tillintetgjorda - vem ska då kämpa för livet?
Andas.





Ta in orden Ensler säger.
Läs resten av artikeln.
Läs om hennes erfarenheter från Kongo.
Känn hur viktigt det är med ditt engagemang.
Att du vågar vara du.
Att du vågar tala om ditt kön.
Att du vågar äga din sexualitet.
Att du inte tillåter dig själv att bli untyttjad, våldtagen och slagen.
Att du vill bidra till att fler kan känna sig lika säkra, starka och trygga som du också vill.
Så att vi tillsammans kan bidra till mer kärlek i världen.
Så vi kan bidra till ett hållbart samhälle.
Så att vi kan bidra till ett kärleksfullt sätt att leva där män och kvinnor går hand i hand.





Så Ensler är med och driver kampanjen “One billion Rising” - en manifestation som ska genomföras på Alla hjärtans dag, V-dagen (även vaginadagen) 2013 - då en miljard människor ska ge sig ut på gatorna och DANSA. Visa får glädje och kraft. Jag blir glad bara vid tanken.
Yes we can!


Jag har gjort flera blogginlägg om Eve Ensler. Kolla gärna in detta - och ta in hennes värld - och om hur hon berättar hur hon blev vän med sin kropp.


Jag deltar i bloggutmaningen #blogg100. Detta är dag 15.

Related

Växjö 3269763626730348005

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item