charlottecronquist

Ge beröm – slösa med beröm

Jag sitter i centrum av rummet. Allas blickar är riktade mot mig. Jag berättar en personlig historia. Så ska jag bli speglad. – D...



Jag sitter i centrum av rummet. Allas blickar är riktade mot mig.
Jag berättar en personlig historia. Så ska jag bli speglad.
– Du är modig, du är autentisk, du vågar vara sårbar, du har massor med energi, du har ett vackert leende, du ser djupare än många andra….
Tja och så fortsätter det. Berömmet flödar över mig. 
Jag möter alla blickarna. 
Jag suger åt mig berömmet och blir samtidigt gråtig. 
Det känns så stort och  sårbart att ta emot.

Ibland har jag som sport att le försöka få människor som ser sura ut att börja le. 
Det kan räcka med ett leende, ibland krävs en komplimang, ibland lockar några ord av medkänsla fram något slags leende i personen.

Det känns fantastiskt när jag på detta enkla sätt sprider lite glädje runt mig.
Ibland spontanger jag en komplimang. 
Jag ser någon med en jättesnygg klänning och går fram till personen och säger att jag gillar den. Och sen går jag min väg igen. 
Eller jag läser en text som jag gillar och skickar ett mejl till skribenten. 
Eller omfamnar någons stora hjärta på Facebook. 
Eller ser någon genom tårarna.

Det finns så många sätt att visa andra: Jag ser dig, jag uppskattar dig – och jag tänker att vi ibland i vår svenska kultur är lite snåla med den varan. 
Det är ofta lättare att lyfta fram kritik och tänka: 
”Men hen fattar ju ändå vad hen gjort bra.”

Det är också fint att kunna ta emot beröm – vilken slags beröm det än är. 
Oavsett om det handlar om vem du är, eller vad du gjort. 
Många skvätter undan beröm, för att det är jobbigt – eller känns fel att ta emot det.

– Asch den här gamla trasan… det hade vem som helst klarat… jag hade bara tur… då skulle du se hur jag ser ut på morgonen… du ser inte hela bilden… så du menar att jag brukar vara otrevlig annars?

Du känner säkert igen någon av de där svaren. 
Låt bli dem. 
Ta in berömmet – även om du inte känner igen dig i bilden en annan ger av dig. 
Hen kan se något som du själv eller blind för, eller inte riktigt vågar ta in.
Och testa att ta en dag – kanske rent av i dag – då du sprider beröm runt dig. 
Då du säger de vackra saker du tänker om andra. 
Men säg det från hjärtat. Säg det på riktigt. Bjud på det.
Njut sedan av effekten.


Related

slösa 2678376107460663278

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Härligt inlägg och så viktigt.. Ja att ge uppskattning till andra blir till slut en vana.. att säga det positiva vi tänker högt är så viktigt och kan betyda så mycket... Därmed passar jag på att säga att jag tycker du är en underbar levande, ärlig och härlig Gudinna, Charlotte, Jag är glad att du finns och du har alltid så mycket kloka tänkvärda tankar och mycket fint att dela med dig av...KRAM Anne Solveig

    SvaraRadera
  2. charlotterudenstam14 juni 2013 kl. 23:16

    Åh Anne Solveig, det värmer mitt hjärta så - roligt också att du bloggar på din blogg på samma tema i dag <3 Stor kram <3

    SvaraRadera
  3. Ja visst var det lustigt.. tror det var likadant en annan gång att vi råkat skriva om precis samma sak på samma dag... kanske känner vi båda vad som ligger i luften. <3 KRAM

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item