charlottecronquist

Men vad gör man på en sexsibilityfestival?

Jag får många frågor om sexsibility i allmänhet och om sexsibilityfestivalen i synnerhet. Det finns verkligen många föreställnin...




Jag får många frågor om sexsibility i allmänhet och om sexsibilityfestivalen i synnerhet.
Det finns verkligen många föreställningar om vad det kan vara.
Bara ordet sex kan väcka associationer hos den som läser det jag skriver, eller den jag talar med, som gör att de tappar bort mitt budskap.
Sexsibility handlar om livet och att tillåta att sexualiteten och den sexuella energin är en del av livet.



Jag minns när jag var på väg att lämna mitt träningsäktenskap.Jag omgavs av rådgivare som egentligen talade om sig själva. När de gav mig råd, upptäckte jag rätt snabbt att vad de sade till mig, speglade deras eget liv och deras egna relationer. Min slutsats blev att jag fick fatta mitt eget beslut, och inte kunde luta mig på någon annans råd eller tyckande. Jag är tacksam för den insikten.

När jag nu jobbar med sexsibility möter jag något liknande. 
När folk ställer frågor så gör de det utifrån sina egna föreställningar och sina egna liv. Deras bild av sex, sexualitet och relationer påverkar alltså synen på vad sexsibility är, nästan oavsett vad jag säger.

Så det händer ganska ofta att jag får förklara flera gånger, på flera sätt, för att liksom glida förbi den bild som finns i den andres huvud.

När Alexander och jag ledde vår workshop Ingen skam i kroppen, hade många idén att det var en sexkurs, trots att vi i allt informationsmaterial berättade motsatsen. Rädslan för sex på kursen, gjorde att många valde bort den.

Så inför sexsibilityfestivalen kommer all möjliga frågor. 
Många av dem handlar givetvis om sex.

Exempel på frågor är:
Kan vi, som är ett heterosexuellt monogamt par, komma till festivalen?
Är det okej att komma till festivalen om jag är homosexuell?
Kan jag komma till festivalen om jag är intresserad av kinky sex?

Svaret på samtliga de frågorna är: JA.

Det jag tror kan vara en bra utgångspunkt är att jag är nyfiken på mig själv, att jag vill växa och utvecklas som människa, att jag är nyfiken på sexualitet och att jag vill ha mitt hjärta med i mötet med mig själv och andra.

Sexsibility handlar mycket om det som händer i ögonblicket. 
Vad händer när jag möter denna persons blick, kram eller ord? 
Vad vill jag göra just nu? 
Finns det ett ja, eller ett nej i min kropp just nu? 
Vad känns i mig just nu? 
Vad är sant för mig just nu? 
Vad händer om jag följer mitt flöde? 
Och flödet kan vara allt ifrån att lämna ögonkontakten till att skapa ett djupare möte.

Fler exempel på frågor är:

Måste man vara swinger, polyamorös eller singel för att komma till festivalen?
Är det bara de som är intresserade av tantra som är välkomna till festivalen?
Måste jag ha sex med främlingar på festivalen?

Svaret på samtliga de frågorna är: NEJ!

Vi välkomnar alla som är beredda att hålla sig till festivalens regler att komma  och de är enkelt uttryckt att respektera sina egna och andra gränser och att respektera att festivalen är drogfri.

Du kan komma till festivalen utan att ens vara i närheten av ett sexuellt möte. 
Det finns workshoppar från de som passar de räddaste, till de som passar de modigaste – och vad som är modigt är upp till var och en.

Det finns inga krav på någonting egentligen – däremot en massa möjligheter:
Om du till exempel är rädd för nakenhet, kan du testa att klä av dig naken i en workshop, eller bada naken nere vid stranden.
Är du rädd att bli avvisad, kan du testa och gå fram till någon och be om en kram – och känna att du överlever oavsett vad svaret blir.
Är du nyfiken på vad tantra är, kan du gå en sådan workshop.
Vill du vara en stund med enbart män eller kvinnor, finns två sådana workshoppar under festivalen?
Vill du testa din lekfullhet, väljer du en sådan workshop…

Det finns verkligen alla möjligheter till att utforska vad som händer dig i ögonblicket.

Den som kommer till festivalen för hjärtlöst knullande kommer att bli besviken. 
För det är inte vad det handlar om. 
Det handlar om att mötas … och om mötet blir sexuellt är upp till dem som möts. 
Det finns inte sex på schemat, men givetvis är detta en öppen miljö, där jag antar att det sker många sexuella möten i tälten.

Om du följer den här länken så kan du läsa om workshopparna på festivalen.


Related

tantra 3739434535746321388

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item