charlotterudenstam

Sommarpratare Liv Strömquist: Mens är verkligen nåt att snacka om

Jag har länge fascinerats av att mensblod är blått i reklamen. Att det är så fullt av reklam för mensskydd som ändå aldrig handlar o...


Jag har länge fascinerats av att mensblod är blått i reklamen.
Att det är så fullt av reklam för mensskydd som ändå aldrig handlar om själva blodet.
Och där det tydliga underliggande budskapet är att kvinnor ska skämmas över att ha mens.
Därför känns det så underbart att lyssna på serietecknaren Liv Strömquists sommarprogram, där hon fokuserar mycket på mens.

I en av de första scenerna i Livs sommarprogram berättar hon om hur hon, som ung serietecknare, mötte en mer etablerad serietecknare och man. Han sa att han inte gillade kvinnor som tecknar serier, för att deras serier bara handlar om mens.

Hur många tecknade serier har du sett som handlar om mens? 
Hur många tecknade serier av Liv Strömquist har du sett som handlar om mens? Antagligen inga eller väldigt få. För mens är ett icke-ämne.
Men inte längre. Tack Liv.

Liv talar en del om skam i sitt sommarprogram. 
Det är uppenbart ett av mina favoritämnen. 
Och skammen handlar ju om att känna sig fel. 
Och så har vi omgärdat just mensen och mensblodet med en sån massa skam att vi sällan pratar om det.
Varför är det mer pinsamt att blöda igenom och fläcka ner en fåtölj än att droppa näsblod över ett bord? Varför har vi omgett just mensen och menstrationscykeln med så många hysch hysch?

En gång gjorde jag ett experiment med att under en menstruation tillåta blodet att rinna. När jag gick inomhus fick det droppa. Jag satt på en trästol med en handduk. Jag tillät mig och min partner att verkligen se blodet. Det var på ett sätt en renande upplevelse. 
Det fick mig att fundera en hel del på hur kvinnor löst det där med blodet genom tiderna? Hur gjorde kvinnor före trosornas tid, till exempel?

En annan gång satt jag på en stor biograf. Det är värsta mensdagen. Jag har på mig vita jeans. Filmen är längre än väntat och när jag reser mig räcker inte tampongen längre. De vita byxorna färgas snabbt rött. Det är kö till toaletterna. Jag går till närmsta restaurang. Jag har lagt en tröja om mina höfter och för att få lov att använda deras toalett släpper jag tröjan och visar de blodiga byxorna. Jag skämdes över att visa upp mina blodiga byxor, men jag hade inget val. Jag fick ta skammen i vacker hand – och jag fick använda deras toalett.  

Den episoden har också avdramatiserat mitt förhållande till mens.

Det finns kvinnor som älskar att ha sex när de blöder – snacka om säker period – och det finns män som också gillar det. Men så finns det män som blir helt kollriga vid tanken på att ligga med en blödande kvinna… och då kan jag undra vilka hjärnspöken som går igång. Vad handlar den rädslan för blodet om?
Tänk om vi kunde vara stolta över menstruationen i stället för att skämmas för den.
Tack igen, Liv, för att du tog upp det på agendan.

PS: För en rad år sedan gjorde jag faktiskt en mensvandring, där jag i ord och bild talar om menstruationen. Den finns på vaginarts.com. Gå gärna längs den stigen du med.


Ett exempel på Liv Strömquists serier:

Related

vaginarts.com 8930926929058338424

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Charlotte

    Förstår från min livskamrat och även från tidigare kvinnliga vänner att mensen är lite skämmigt och besvärande. Som man förstår jag inte detta är skämmigt det är ju helt naturligt.Men det beror nog främst på att jag slipper de praktiska besvären, tex menskydd.
    Som kille tyckte jag det var skämmigt med nattiga ejakuationer. Även om mina föräldrar och syskon (syrror) förklarade. Nu som 50+ man skulle det vara trevligt med nästan ständig erektion och nattliga överskotts ejakuationer!

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

100%-podden

Leta i den här bloggen

prenumerera

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

Google+ Följare

Facebookgillare

item