charlotterudenstam

Kvinna – så här kan du bli mer orgasmisk.

Den här bilden har jag lånat från Roland Sköldblom. ( Roland, om jag inte får använda den, säg till). Inom taoismen finns en fin öv...

Den här bilden har jag lånat från Roland Sköldblom. (Roland, om jag inte får använda den, säg till).


Inom taoismen finns en fin övning som kallas kvinnans rådjursövning som hjälper till att släppa spänningar i underlivet och som också gör henne mer mottaglig för njutning.
Det berättar Ingrid Frideborgsdotter, som är sexsibilitycoach, akupressör, qigonglärare och taomassör.
– Gör den här övningen en gång varje dag, så kommer du så småningom att bli mer orgasmisk, säger Ingrid Frideborgsdotter.

Den här övningen är enkel att utföra – tricket är att vara uthållig. Själv ägnade jag mig åt den ena delen av övningen – bröstmassagen – varje morgon i två år. Efter den perioden var mina bröst mjuka och de små tendenser till ojämnheter inne i bröstet jag kände i början var borta.

– Det går att använda bröstmassagen på preventivmedel, berättar Ingrid, även om det kräver mer uthållighet än rådjursövningen.
Ingrid prövade själv att göra bröstmassagen 360 gånger åt ena håller och 360 gånger åt andra hållet varje morgon och kväll. Efter två månader försvann mensen. Sedan gjorde hon bröstmassagen 100 gånger morgon och kväll och det räckte för att hålla mensen borta. När hon slutade massera tog det två månader innan mensen var igång igen.
– Så jag vet av egen erfarenhet att det fungerar.

Men för kvinnans rådjursövning krävs bara några minuter om dagen.
Så här gör du:
1.     Sitt rak i ryggen, sitt i meditationsställning och sätt ena hälen mot slidöppningen. Om det är svårt att nå dit med hälen, sätt något emellan, ett stycke tyg rullad till en boll, eller en boll, för att skapa ett tryck mot slidöppningen.

2.     Börja massera brösten lätt i cirklande rörelser. Jag brukar börja med en utåtgående rörelse. Massera 9 eller ännu hellre 36 varv (nio är ett heligt tal inom taoismen) åt ena hållet. Ta sedan och byt håll och gör lika många varv åt andra hållet.

3.     a) Ta nu och spänn ena handen. Låt fingrarna spänna om tummen.
b) Samtidigt kniper du först anus och fortsätter att knipa fram i vaginan. Du spänner alltså både ringmuskeln och pc-muskeln. Föreställ dig att du flyttar energin från ditt underliv, upp genom kroppen och ut genom huvudet. Du kan låta din spända hand följa med i rörelsen för att göra den tydligare för dig själv. Håll andan och spänn så länge du klarar (det kan vara några sekunder till en början).
c) Andas ut och slappna av.
d) Ta ett viloandetag. Andas ut och andas in helt avslappnat.
e) Göra om dessa steg sammanlagt nio gånger.

– Det är egentligen inte spänningen som är det viktiga, det är själva avslappningen. Många har spänningar i underlivet som gör att det är svårt att njuta, säger Ingrid Frideborgsdotter, som dessutom själv arbetar med Viva Vagina-behandlingar som syftar till att lösa upp spänningar och blockeringar i underlivet.



Related

sexualitet 2675292608832308328

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

100%-podden

Leta i den här bloggen

prenumerera

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

Google+ Följare

Facebookgillare

item