charlottecronquist

Sexualitet: Vad säger själva kroppen?

Ofta fastnar vi människor i tankar och känslor, men vad som ofta förbises är själva kroppen. Vad uttrycker kroppen?  Vad vill krop...



Ofta fastnar vi människor i tankar och känslor, men vad som ofta förbises är själva kroppen.
Vad uttrycker kroppen? 
Vad vill kroppen? 
Vad säger den om du riktigt lyssnar till den?
Vilka signaler är du medveten om? 
Och kan det finnas något som kan kallas erotisk intelligens?

När du kommer in i ett rum kan du förmodligen känna av stämningen i rummet. Speciellt tydligt kan det vara om det är dålig stämning där inne. Det kan kännas svårt att gå in och du kan snabbt känna dig obekväm (eller kanske nyfiken på vad som pågår.)

Kroppen kan läsa av en stämning väldigt snabbt. För detta sker långt innan tanken är där… och när tanken väl är i kapp kan både tankar och känslor börja bubbla i dig.
Men ofta är vi inte medvetna om vad kroppen berättar, för vi är så upptagna av tankarna och känslorna.

I helgen var jagISTA-konferens i Berlin. ISTA står för International school of temple arts och vill verka för en mer medveten sexualitet – och de ordnar bland annat konferenser som den jag var på, och utbildningen ”Spiritual sexual shamanic practioners training”.
I Berlin samlades en rad spännande människor som jobbar med sex och kropp och de kom från många länder (som Australien, Nya Zeeland, Irland, USA, Sverige, Finland och Tyskland).
En av de saker som blev så tydlig för mig var just detta med kroppens intelligens och att vi  - om vi vågar – också har tillgång till en erotisk intelligens. Vi kan uppfatta vad som är i luften mellan oss själva och andra personer (och det behöver i sig inte vara erotiskt).
Men det är inte så ofta vi tillåter oss att bli medvetna om kroppens förnimmelser, för det är lätt att dränka dem i tankar och känslor.

Vi fick göra en rad övningar för att komma i kontakt med kroppen och för att låta den visa sin intelligens. Vad händer om jag släpper min kropp fri … hur vill den röra sig? Vad händer om jag tillåter den rörelsen?

För mig personligen fick jag flera upplevelser av vibrationer i kroppen, av bubblande lavaliknande rörelser, en känsla av att spänningar i själva kroppen löstes upp och att jag kunde komma mer i kontakt med min essens, det som är bortom orden och bortom känslorna.

Jag inser att jag har mycket att lära här – och jag vill göra det. För att leva i min kropp och göra det medvetet, att tillåta gamla spänningar att släppa, det kan göra mig friare att leva mitt liv. Jag ska utforska vad det innebär att vara ”kroppssann” och vilka konsekvenser det får för min sexuella energi.

 
Här berättar Baba Dez Nichols, en av Istas grundare, om hans syn på meningen med livet. Det handlar så klart om kärlek.

Related

världen 3018109120671051097

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item