charlottecronquist

Vilken är din grundtemperatur?

Jag lyssnar till ett skämt och skrattar hejdlöst, medan en annan person inte ens drar på munnen. Jag får beröm för en text och bli...



Jag lyssnar till ett skämt och skrattar hejdlöst, medan en annan person inte ens drar på munnen.
Jag får beröm för en text och blir jätteglad, medan en annan tycker att det bara är som det ska.
Jag känner glädje och tacksamhet över den vackra frostdagen, medan en annan muttrar: ”Fan, snart är det vinter.”
Den typen av erfarenheter har fått mig att fundera på om det är så att människor lever med olika ”grundtemperatur” när det gäller tankar och känslor.

Framför mig ser jag en rad termometrar, där grundläget är noll. Men tittar jag närmare på de människor som bär termometrarna kan jag se att somliga ligger på några minusgrader i utgångsläget, medan andra ligger på några plusgrader från början.
Och jag tänker att detta faktum verkligen kan påverka hur vi uppfattar oss själva och världen – och hur vi ser på livet.



Om grundtemperaturen är låg så befinner sig personen förmodligen ofta i en känsla av brist, av att livet är orättvist, av att vara missförstådd eller inte accepterad. Det krävs mycket för att komma över noll och sprudla av glädje, eller för att känna tacksamhet eller för att förlåta dem som uppfattas ha utsatt hen for oförrätter. Det finns en risk att grundhållningen i livet blir tungt för den här personen.
Jag gissar också att personer som går in i depressioner tillfälligt sänker sin grundtemperatur och i allvarliga fall gör det rejält, så att det kan upplevas som omöjligt att ens komma upp till nollgradigt och tina upp.

Min upplevelse är också att grundtemperaturen går att förändra medvetet. Alltså, att det går att höja den. Min känsla är att jag sakta men säkert har höjt min egen. I dag har jag lätt för skratt, känner ofta tacksamhet och får långsamt lättare både att förlåta och att be om ursäkt. Då och då får jag minustemp. Jag dippar ner och världen blir gråare. I den temperaturen har jag lätt att tolka ord, handlingar, gester som dömande mot mig och om jag inte passar mig kan jag låta omvärldens reaktioner på mig ta mig ner i mer kyla.

Hur skulle världen se ut om fler människor började på någon eller några plusgrader? 
Jag tycker det är så fantastiskt i dag att jag verkligen kan känna tacksamhet när jag vaknar om morgonen och när jag kan bli innerligt glad av små enkla vardagssaker, som att se något vackert i min omgivning eller att se solen belysa de sista höstlöven som sitter kvar på träden i min trädgård.

Tänk om detta med grundtemperaturen är en väldigt viktig faktor?


Related

livet 1910696800312862328

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item