charlottecronquist

Adventskalender: 24 tankar om döden. 14.

I am not afraid of death, I just don't want to be there when it happens.  Woody Allen 14. Finns det förbjudna tankar om döden ...



I am not afraid of death, I just don't want to be there when it happens. 
Woody Allen




14. Finns det förbjudna tankar om döden - som att den kan kännas som en befriare?



Min vän Inga-Lill Lellky har startat cancerkompisar.se - ett nätverk för anhöriga till personer som har cancer eller som har dött av cancer. När hennes egen man var döende i cancer längtade hon efter någon att tala med ... och ur denna längtan föddes så småningom cancerkompisar.

Så här skriver Inga-Lill på sin blogg en dag i oktober 2013.

"Visst jag är helt medveten om att jag blottar mig.

Men, jag brukar svara att det värsta har redan hänt mig.

Att se en ung person tyna bort och dö.
Att se min älskade man bli en helt annan person, en person som jag till slut inte kände igen.
Att minnas att jag önskade att han skulle dö för jag stod inte ut.

Jag orkade inte se honom lida och jag orkade inte till slut vara "projektledaren" för hela cancersjukdomen. Jag ville bara att allt skulle vara som vanligt om så bara för en lite stund.

Över 10 år har gått sedan Björn dog hemma i vardagsrummet och jag minns delar av vad som hände och ibland tittar jag in lite i mina dagböcker.
Det blev många dagböcker under de 10 månader som gick innan han dog.
Där skrev jag om allt det där förbjudna, det som jag inte vågade säga högt.

Sen träffade jag Gertrud, en kvinna i exakt samma situation som mig, och vi kunde prata om allt det där förbjudna och jag minns att jag sa till min mamma att det kändes som att vinna på lotto. Det fanns någon som jag och jag fick en egen cancerkompis. En annan som också var anhörig till cancerdrabbad.

Nu är inget som vanligt i mitt liv längre.
Jag behövde några år för att komma tillbaka till livet igen.

Efter många timmars läsande i mina dagböcker bestämde jag mig för att våga sticka upp och våga prata om det mest förbjudna. Sådant som jag idag vet att andra också tänker på." 





I år bjuder Charlotte Rudenstam på en annorlunda adventskalender. Hon låter dig reflektera över livet och döden i korta ord, sånger och annat som hon associerar till döden.


Bidra gärna med dina reflektioner i kommentarsfältet.

Related

döden 452625133146260352

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item