charlottecronquist

Mötet med coachen Charlotte.

Framför mig sitter en klient. Jag ber hen sluta sina ögon och så guidar jag klienten in i kroppen, till sin andning, till här oc...




Framför mig sitter en klient.
Jag ber hen sluta sina ögon och så guidar jag klienten in i kroppen, till sin andning, till här och nu.
– Välkommen, vad är viktigt precis just nu?


När klienten kommer in i rummet finns ofta något lite stressat i blicken och efter den längre eller kortare landningen är det som att hen har kommit hen. Blicken är lugnare, mer fokuserad. Kroppen känns mer avslappnad, mer redo att ge och ta emot.
Därifrån sker mötet.

Vi sorterar fram vad som behövs i just detta ögonblick. 
Vad känns i kroppen? 
Vad behöver berättas?
 Vilka behov klienten har just nu? 
Ibland kan det också handla om vad klienten undviker i ögonblicket. 
Vilka är hindren? 
Vad behöver klienten för att ta sig förbi hindren – oavsett om de handlar om att hitta hem till sig själv, sin sexualitet eller sina relationer?

Det första steget är att våga vara närvarande med det som är. 
De känslor som finns där, de tankar som finns där, de rädslor som finns där – oavsett vad klienten väljer att vara rädd för.

Många kommer för att det är något med relationerna eller sexualiteten som inte känns bra. 
Den utlösande faktorn kan vara att något har hänt i relationen till någon annan – och när vi skrapar lite på ytan är det vanligt att fokus skiftar till att handla om klienten själv, hens känslor, tankar och livsval.

Här är några exempel på vad som gör att klienter kommer till mig och en del av de frågor de kan ha med sig.

Det kan vara en person som vill lämna sin partner, eller en person som är rädd för att bli lämnad av sin partner. 
Hur blir mitt liv utan min partner, utan allt vi byggt upp tillsammans? 
Vilket ansvar har jag för min partners framtida liv? 
Tänk om livet utan min partner blir sämre än det liv jag har nu? 
Jag längtar efter frihet, men är rädd för ensamheten?

Det kan vara en person som inte längre njuter tillsammans med sin partner, som börjat ha sex med andra, eller längta efter sex med andra. 
Hur ska relationen överleva det? 
Ska den överleva det? 
Vad händer i samspelet mellan parterna när den ena tappat energin? 
Vad beror längtan efter andra på?

Det kan vara en person som inte vågar njuta, som är så fylld av tankar att det är svårt att få kontakt med den egna kroppen eller sexuella lust. 
Hur får jag orgasm? 
Varför får jag inte orgasm? 
Varför får jag inte orgasm tillsammans med min partner? 
Varför gillar jag inte min kropp?

Det kan vara en person som är så van vid att tillfredsställa andras behov att hen inte vet vilka behov hen har, eller knappt vem hen är på djupet. 
Hur ska jag hitta hem till mig själv? 
Hur ska jag veta vad jag vill eller behöver?

Det kan vara ett par som är osäkra på om de vill fortsätta tillsammans och som har svårt att kommunicera med varandra och som har olika syn på vad relationen ska ge. 
Men jag förväntar mig ju detta? 
Vad händer om jag säger som det är? 
Tänk om min partner säger nej till min sexuella längtan, då är det ju bättre att tiga och lida?

Det kan vara en person som har känt sig sexuellt utnyttjad och behöver bli vän med sin kropp och sexualitet igen och som behöver hantera känslor av skuld och skam, som är kopplade till den egna kroppen.
Hur ska jag kunna tycka om min kropp?
Vad behöver jag göra?
Men andra är så mycket snyggare än jag?
Jag har varit med om så äckliga saker så det känns som att kroppen är besudlad?
Hur ska jag kunna njuta av sex med mina minnen i bagaget?

Det kan vara ett par som är i början av sin relation och som vill skapa en bra grund för en långvarig relation. De kan till exempel gå i giftastankar.
Hur skapar vi en öppen och ärlig kommunikation mellan oss?
Vilka förväntningar har vi på relationen?
Vilka regler ska vi ha när det gäller sex och närhet?
Vad är otrohet för oss?
Vad är jag rädd ska hända i relationen?
Vad behöver jag för att känna mig trygg?

Det kan vara en person som redan har gjort en omstart i livet, men känner sig lite vilsen som singel.
Hur hittar jag någon att älska?
Är jag tillräckligt attraktiv?
Tänk om jag inte duger?
Hur ska jag hantera min ensamhet?

En session hos mig börjar alltid med en kortare eller längre meditation, där klienten får komma i kontakt med sin andning, sin kropp och sina tankar. Det gör att hen "kommer hem" - alltså känner att hen är närvarande i mötet. Vad som händer sedan beror på klientens behov i stunden.

Det kan handla om att samtala och att göra övningar som ibland involverar kroppen.

Om klienten är rädd för närhet och behöver möta det, 
kan en övning helt enkelt vara att klienten blir omfamnad.

Om klienten är rädd för att säga som det är till sin partner, 
kan det bli en gestaltövning.

Om klienten är rädd för tystnaden, 
kan en övning bestå i att titta på varandra i tystnad.

Om klienten är mycket upp i sitt huvud, är orolig och pratar febrilt, 
kan en övning vara att ta kontakt med andra delar av kroppen och låta dem tala.

Om klienten känner att hen saknar kontakt med någon del av kroppen, 
kan en övning bestå i att röra vid de delarna av kroppen. 
Eller om klienten skäms för sin kropp så kan en övning vara att visa kroppen.

Om klienten behöver prata av sig och få reflekterande frågor, så ställer jag dem.

Klienten kan också få läxor som syftar till att öka självkännedomen i allmänhet och förhållande till den sexuella energin i synnerhet.

Det här är ett sätt att jobba som coach. Mitt sätt. 
Grunden i min coaching är närvaron och 
att våga känna det som är och inse att sexuell energi är viktig i livet.  
Tänk om du, med hjälp av njutning, kan känna dig fri att vara dig själv?


Jag tar emot klienter i Malmö, via Skype eller via telefon. 
Om jag befinner mig på din ort (oftast Stockholm) kan jag också möta dig för en session, om du fixar lokalen.

Det vanligaste är att klienterna kommer under en serie om 5-10 sessioner. Ibland blir relationerna betydligt längre, ibland kommer någon för ett enstaka coachingtillfälle när något känns akut.

Här kan du se på coachingpaketen Love, sex eller freedom.
Eller ta kontakt med mig via bloggen, Facebook eller mejl.

Varmt välkommen

Charlotte Rudenstam, coach och kroppsterapeut med inriktning på relationer och sexualitet.




Related

sexualitet 4072381936852068114

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item