charlottecronquist

Vad gör dig glad?

Den här bilden av Brian Andreas  gjorde mig så glad i dag.  Det är så lätt att fastna i eländestankarna.  Att fokusera på det svåra, d...

Den här bilden av Brian Andreas gjorde mig så glad i dag. 

Det är så lätt att fastna i eländestankarna. 
Att fokusera på det svåra, det till synes olösliga, på ledsamheterna, på det ångestfyllda
... när det finns ett annat val, som Brian Andreas påminner om.
För vad händer när jag istället berättar för världen - eller mig själv - om vad som gör mig glad?
Jag blir glad av mycket och ofta är det så enkelt som att bli mött av ett leende och en blick som ser mig!


Första av allt - visst finns det jobbiga saker i livet. Jag möter små gupp av elände så gott som dagligen. Men jag kan välja hur jag förhåller mig till de där guppen.

Jag kan, för ett ögonblick, inse att jag får panikkänslor över något, och så, istället för att ge det mer utrymme, andas igenom det. Då kan jag känna hur panikkänslan långsamt släpper och jag kommer tillbaka hem till mig själv.

Ofta är det tankar som springer i väg och tar mig dit. Jag får en räkning som känns tung att betala och plötsligt befinner jag mig i tankar där jag är omgiven av berg med räkningar som är omöjliga att betala och ganska snart kan tanken leda mig mot katastrofens rand.

Men så upptäcker jag tanken. 
Jag upptäcker hur den kopplas till en känsla. 
Jag känner rädslan som börjar få fäste i kroppen.

Då kan jag, i dag, stanna upp och börja betrakta den här tankekedjan, som sedan flyttar in sig från huvudet och ut till kroppen och skapar känslor i mig som är jobbiga.
Men när jag stannar där, som betraktaren, får jag ett handlingsutrymme.

Jag kan se att de här tankarna faktiskt för mig fel. 
Jag kan säga stopp: Jag betalar ju den här räkningen (eller vad det är). Jag förhåller mig till verkligheten och inte till den del i mig som uppenbarligen gillar att vältra sig i katastrofer.

Om jag släpper taget om eländestankarna kan jag ge plats för annat. 
Jag kan ge plats för det som är här och nu. 
Precis just nu sitter jag vid min dator, 
framför mig står en kopp utsökt kaffe och en grön smothie som kommer att göra min kropp glad. 
Utanför fönstret ser jag att det äntligen är snö. 
Jag är utsövd och kan titta bort mot maken när jag vill. 
Jag fick just ett glatt sms från ett av mina barn... och så vidare. 
Precis just nu är jag harmonisk och glad och jag kan välja om jag ska vara kvar i det... eller försvinna i tankarna till oro för framtiden... (eller, som också är vanligt, gräva ner mig i ånger över gårdagen..)



Tänk om jag oftare skulle fokusera just på glädje. 
Vad gör mig glad? 
Vad är min sanning om vad som ger glädje just nu? 
Berättar jag för världen om det, så ökar ju sannolikheten för att jag ska bli riktigt glad i dag. En annan aspekt är att lägga märke till vad som gör mig glad och att våg uttrycka det. Det är lätt att välja bort att lägga märke till känslor som jag betraktar som positiva,som glädje eller tacksamhet ... eller rent av att känna den. 
För ofta är de mer subtila än känslor som ilska, rädsla eller skam. 

Jag behöver inte kräva att glädjen ska kännas sprittande och stark, det kan räcka med att den försiktigt smeker min kind och ge mig möjligheten att ta emot även det allra minsta stråket av glädje i dag.

Så i dag ska jag träna på att känna glädje ... och känna igen den glädje jag möter i dag.
Just nu är jag riktigt glad över att jag såg teckningen på Facebook och över att den inspirerade mig till att skriva det här inlägget.

Vad gör dig glad?


Nu börjar nedräkningen till utgivningen av 100% Charlotte. Det gör mig verkligen glad. 29 dagar kvar.






Related

val 1661799248489323378

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item