charlottecronquist

Det är inte normalt att få skador i fittan.

Jag får en skarp påminnelse om att kvinnor inte förväntas fungera sexuellt av vården och att om det inte funkar, tja, så är det ett pr...



Jag får en skarp påminnelse om att kvinnor inte förväntas fungera sexuellt av vården och att om det inte funkar, tja, så är det ett privat problem.
Jag läser Bixa-bloggen som visar hur hon i skarpt läge – blir klappad på huvudet med orden ”Det är helt normalt” – om att ha fått skador i underlivet efter barnafödande.
Jag blir trött och arg.


För hundra år sedan, när jag hade fött mitt andra barn och det gjorde ont att ha sex och jag vände mig till mödravårdscentralen, så sa de: Vi har två månaders väntetid. (Hade de lyssnat i typ fem minuter, hade just mina problem varit lösta.) Jag sökte mig ut i den privata vården och mötte en man som undersökte mitt underliv med kalla metallverktyg och sa: ”Vill du ha lite kul, får du räkna med att det gör lite ont.”

Då var jag så väluppfostrad att jag inte sa något. Men den enskilda händelsen ligger kvar i minnet – och finns med i min bok ”Ingen skam i kroppen – frigör din sexuella kraft”.
Budskapet var ju uppenbart. Det var inte okej för en mamma att tänka på sex och om hon ändå gjorde det, kunde hon ju passa på att lida för det.

Under de år då jag engagerat mig för kvinnors sexualitet och att lyfta skamstämpeln från den, möter jag om och om igen ointresset för kvinnors lidande – när det gäller sexualitet, smärtor och sjukdomar i underlivet – och givetvis sexuellt våld mot kvinnor. Det är som att fittan är tabubelagd till och med i vården.


”Nej, jag får en klapp på huvudet och en försäkran om att allt är helt normalt. Inom fittvården är precis allt HEEEELT NORMAAALT – det är normalt att spricka från A till Ö, det är helt normalt att ha en ficka i fittan full med skit, det är helt normalt att bli både urin- och avföringsinkontinent, det är helt normalt att sexlivet är fucked up for life och det är helt normalt att hälften av alla fittbärare som föder barn vaginalt får bestående skador efteråt. Har fittvården någonsin sett en fitta som inte ser heeeelt normaaal ut? När en hör talas om kvinnor som bokstavligt talat får höra att allt ser helt normalt ut trots att deras söndertrasade tarmar hänger ut genom fittan så är det ju inte utan att en börjar undra.”

Så nu vill Blixa starta ett fittuppror. Det låter bra.

Tack Fitt for fight för att jag hittade Blixas inlägg.

Related

skam 3315835923728197924

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item