charlottecronquist

Jag såg en dörr som stängdes. Vem kan bli min agent?

I går såg jag en dörr, jag knackade artigt på, dörren öppnades, men jag fick inte komma in. Det är en tungfotad tid nu. Saker ha...




I går såg jag en dörr, jag knackade artigt på, dörren öppnades, men jag fick inte komma in.
Det är en tungfotad tid nu. Saker har ställts in. Förhoppningar har grusats. Sjukdom har svept in mig i dimma.
Men samtidigt. Jag har faktiskt sett dörrar jag inte sett förut. Jag har fått små oväntade ja. Jag har fått många mejl med tack för boken. Tröttheten har lockat ut mig, bort från datorn och ut för att möta våren.
Gungor och karuseller.

När jag läst de sista sidorna i Kerstin Thorvall book club, som jag skrev om igår, började jag googla ett par av kvinnorna, som intresserade mig särskilt.
En av dem var litterär agent, vilket gjorde mig väldigt nyfiken.
Vad gör en litterär agent och vad skulle ett samarbete med en sådan kunna ge?

Att vara allt-i-alla ger bred kompetens. Jag kan det mesta om text och bokutgivning.  Efter ett arbetsliv som journalist vet jag en hel del om hur jag tar kontakt med medier. Men det finns delar jag haltar i, där jag saknar kontakter, eller kanske är omedveten om vilka av de människor jag känner som skulle kunna leda mig vidare.

Ibland känns det lite som att jag går runt i världen och har en ögonbindel på mig och så trevar jag mig fram för att förhoppningsvis stöta ihop med de rätta människorna.
Alltså, nu talar jag om den delen i mig som vill få ut mina böcker till en stor publik, och den delen i mig som vill ut och föreläsa och ha kurser på temat: Våga bli du.

Flera har föreslagit mig att jag borde vända mig till något slags agent. Någon som för min talan. Någon som öppnar dörrarna åt mig.

Jag har googlat en del på agenter, men inte hittat så mycket. Men jag kanske ha fel glasögon på mig?

Det var väl därför jag blev så glad i går när jag i en boktext mötte en livs levande litterär agent. Så jag skrev till dem och presenterade mig kort. Jag fick ett föredömligt, snabbt och vänligt, men nekande svar. Fackböcker eller dito författare åtar de sig i få fall. Och inte i mitt.

Ibland gör det ont att få en dörr igenstängd framför mig. Men inte den här gången. För jag hade ju precis upptäckt den där dörren och var glad att den överhuvudtaget fanns och jag hade ingen aning om ifall det som befinner sig på andra sidan skulle passa mig, eller om vi skulle passa varandra. Check, litterär agent med fokus på annat än facklitteratur, inte min dörr.

Så känner du till dörrar som jag kan knacka på? Tipsa gärna? Jag får så mycket positiv feedback på 100% Charlotte-boken och jag vill verkligen att fler ska få möjlighet att få läsa den … men, med ögonbindeln på är det ganska svårt.

Jag tar gärna emot hjälp.

Jag är en del av #blogg100. Detta är dag 32.



Related

livet 9017040982374761694

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item