charlottecronquist

Konsert med Deva Premal: Känna närvaron in på bara kroppen.

"Everywhere I go I can feel oneness inside of me". Det är trångt i raden på Det ny teater i Köpenhamn. Framme på sce...

"Everywhere I go I can feel oneness inside of me".






Det är trångt i raden på Det ny teater i Köpenhamn. Framme på scenen står instrumenten och väntar. I fonden en projicerad bild av ett indiskt tempel.
Stämningen är förväntansfull, det bubblar lite härinne. Människor sveper med blickarna, igenkännande blickar och så kramarna.
Vi befinner oss i The land of bliss, ett utrymme vi skapar tillsammans i det vackra rummet.
När Deva Premal, Miten, Manose och två gästmusiker äntrar scenen vibrerar det i luften.
Och så stämmer de upp i mantrat Om och hela publiken sjunger med. Vi skapar rummet tillsammans.

Det är tredje gången på tre år som jag är på konsert med Deva Premal och Miten. Jag lärde känna deras musik för mer än tio år sedan, när jag gick Therapist Training på Osho Risk. Den gången visste jag knappt vad ett mantra var, jag visste knappt vem Deva Premal var och jag hade ingen aning om vad hon sjöng om. Men något i mig älskade det från början.
Tillsammans med Miten har hon samlat på sig uråldriga mantran, som kan bidra till olika slags växande eller healing. Det finns mantran för kärlek, samhörighet, barn, föräldrar, styrka, bliss, för Moder Jord… Utan att kunna så mycket om dem, så tror jag att det nog finns ett mantra för varje tillfälle i livet.

Och för tusentals år sedan experimenterade människor i Indien med ljud och kom fram till att visa ljudbilder var läkande för specifika saker. Dessutom blev de extra verksamma om de sjöngs 108 gånger. (Det jag har snappat upp om mantran, räcker inte till för att förklara varför).

Så tillsammans far de världen kring och sjunger en blandning av mantran och allsånger. Vi som publik inbjuds att vara med och kvällarna skapar vi tillsammans. Stämningen blir verkligen tät, och igår kväll kunde jag tidvis känna mig bokstavligen hög i kroppen. En fantastisk stark känsla.

Förra året deltog jag i en treveckors fri mantraresa via nätet med dem och den 14 maj startar en ny. Här är en länk om du vill vara med och möta världen med meditativa mantran en kvart varje morgon. Temat är mantras for life.

För mig var kvällen inte bara bliss. Jag fick träna på det jag kallar mindfuck ett bra tag, jag fick se hur lätt det är att förlora i närvaro och hur mycket energi det faktiskt kan ta från själva upplevelsen. Jag hade nämligen tappat min telefon innan jag hade hunnit stänga av den och första akten satt jag på spänn, för tänk om det ytterst pinsamma skulle hända: Att min telefon skulle börja ringa.

Nu hände det inte och i pausen hittade jag telefonen, som hamnat en bit ifrån mig, och kunde sätta den på flygplansläge. Så andra akten kunde jag känna mig riktigt riktigt närvarande.

Det känns som att gårdagskvällen gav mig påfyllning för en tid framöver. Jag är såå tacksam.

Jag är en del av #blogg100. Detta är dag 67.



Related

världen 6592298282158257000

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item