charlottecronquist

Midsommarchock: Barn tvingas dansa runt fallosar. (Apropå sd-politikerns idé om att fängsla fittkonstnärer)

Som ung roade jag mig då och då att se alla fallossymboler jag omgavs av. Jag såg midsommarstänger, jag såg en rad obelisker, som den v...



Som ung roade jag mig då och då att se alla fallossymboler jag omgavs av. Jag såg midsommarstänger, jag såg en rad obelisker, som den vid Sergels torg, jag såg skyskrapor. Överallt stod de, kukarna.
Det var som en ständig påminnelse om vad som är viktigt att manifestera i samhället. Mannen, manslemmen, patriarkatet. På en symbolisk nivå skulle jag lära mig vem som stod högst, rakast och starkast i samhället.




Det kanske är dags att riva dessa, för barn synliga, monument över manslemmen?


Då visste jag inte att de första symbolerna mänskligheten faktiskt använde avbildade yonin, fittan, kvinnans kön. Ser jag tillbaka långt i historien finns de överallt, det är bara det att formen är så mycket mindre uppenbar och mindre påträngande, än pålarna jag betraktade.





Häromdagen sa sverigedemokraten Margareta Larsson ordagrant, i en debatt om ungdomspolitik följande:
”Med tanke på den översexualisering som råder och att sexvanor är något som det görs politik av så tycker jag att man borde sitta i fängelse för sexuellt ofredande av minderåriga om man som konstnär målar vaginor på väggarna i skolan”.


Det är lätt att anta att Larsson syftar på Carolina Falkholts underbara och omdiskuterade grafittamålning på en skola i Nyköping, ett verk som är på väg att censureras och där själva yonisymbolen, enligt många källor ska döljas.

Vilken historielöshet detta vittnar om. Vilken märklig syn på kvinnan och kvinnans kön. Både sd-ledamotens uttalande och de beslut som fattas om att skydda barn från att se en yonisymbol är så korkade att det är lätt att välja att skämta bort dem.
Jag tycker att det är mycket värre. Jag tycker detta är värt att ta på allvar. En aspekt handlar om yttrandefrihet, en aspekt handlar om synen på människan och människokroppen och en tredje handlar om en ganska illa dold syn på kvinnan och hennes kön.


På Facebook finns nu en grupp som visar fittkonst, som en direkt passning till uttalandet i riksdagen. Jag har sällan sett så många vackra bilder på rad. Flera av dem har tydligen blivit anmälda som olämpliga, till exempel en på ett öppnat ostron. Det är en glad lite upprorisk stämning i den här gruppen. En fittavänlig ton. En ton som vittnar om att det finns många människor som vare sig räds hot om fängelse eller idéer om att det vore moraliskt förkastligt att avbilda kvinnokön.


Alternativ för dig som vill dansa runt en yonisymbol i morgon.


Hur kan det vara så att kvinnokönet, alltings ursprung, fortfarande kan vara så laddat år 2014. 
Hur kan det vara så att ingen ifrågasätter alla symboler för manskönet? 
Skulle nästa steg i den här debatten kunna vara att förbjuda midsommarstänger, hur hur ska barn i det översexualiserade samhället kunna hantera att de dansar runt en kuk? Frågorna hopar sig. (Och ja, jag börjar raljera, det är verkligen svårt att låta bli.)

Jag vill leva i en värld där kärleken är det viktigaste. "Love is my religion".

 Det manifesterar jag till exempel genom sommaräventyret The JoyRide experience, fem dagar i Hästveda där kärleken och rätten att var oss själva står i centrum och där vi känner oss fria att uttrycka vad vi vill. Där ingen moraliserar kring avbildningar av könen. Vi välkomnar alla som vill leva i frihet att komma dit. 
"The JoyRide Experience - love, sex, and freedom to be you."







Related

sex världen 1835035334395024518

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Lars Hjulström19 juni 2014 kl. 09:44

    En sömnig och lättjefull sommarmorgon funderar jag över om vi kan se den gamla grävda vattenbrunnen som en Yoni symbol.
    Det livgivande vattnet flödar fram.
    En av de absolut viktigaste beståndsdelarna i en gammal gård.
    Viktig, men också ganska dold. Livgivande och lockande men också farlig.
    Men hur ska symboliken med den gamla brunns-ålen tolkas?

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item