charlottecronquist

Vilka konsekvenser får det när kvinnor gång på gång framställs som undergivna sexobjekt?

En av bilderna som genusstudenterna i Kanada skapade. En grupp studenter i Kanada genomförde förra året ett projekt där de tittade...



En av bilderna som genusstudenterna i Kanada skapade.

En grupp studenter i Kanada genomförde förra året ett projekt där de tittade på hur kvinnor objektifieras i reklam – och de ser hur bilden av kvinnor över tid också sexualiseras allt mer.
Frågan är hur synen på kvinnokroppen påverkas av att ständigt se bilder i reklamen som framställer kvinnor som sexobjekt, oavsett om det är ett verktyg eller en telefon de förväntas köpa?
-Vi påverkas alla av bilder vi ser varje dag, säger Dylan Lambi-Raine. Oavsett om det är på en annonstavla, i ett magasin eller på teve. Reklam handlar inte bara om att sälja en produkt, de säljer ett förkroppsligande, en relation.


För ungefär ett år sedan producerade studenterna Dylan Lambi-Raine, Kayla Hatzel and Sarah Zelinski 
 en film när de pluggade genus. Filmen blev snabbt en viral succé och har sett ungefär 2,5 miljoner gånger (i den version jag funnit.)

I filmen – som jag starkt rekommenderar dig att se – tittade studenterna, inte bara på vilket stereotypt sätt kvinnor porträtteras i reklam, de tog också och gjorde egna reklambilder där de bytte ut kvinnor mot män i scenerna.
– Vi valde  människor som såg vanliga ut, i olika storlekar, för att visa hur människor verkligen ser ut, säger Sarah Zelinski.

I Kanada ökade antalet bröstförstoringar med 36% mellan 2000 och 2009, samtidigt som operationer för plattare mage ökade med 84%.

Det finns studier som visar att kvinnor framställs som objekt i över hälften av all reklam i tidningar som riktar sig till kvinnor. Och fyra av fem kvinnor läser då och då en sådan tidning. (Ja, jag var nyss hos frisören och visst läste jag de blänkande magasinen.)

Det är också allt vanligare att kvinnor framställs som sexuellt undergivna och män som starka, dominerande och aggressiva. Män påverkas också av bilderna av hur män framställs. Och depressioner bland män har ökat dramatiskt de två senaste decennierna.
Och vad händer i världen utanför reklamen? Hälften av alla kvinnor i Kanada blir utsatta för våld eller sexuellt våld. Var sjätte dag mördas en kvinna i Kanada av en person hon är i en nära relation med. Var 17:e minut våldtas en kvinna i Kanada.

Reflektionsfrågor

Tillåt dig att se hur du reagerar när du ser en man i en roll som du förmodligen är van att acceptera att en kvinna får ha i reklamen.
Skrattar du generat? Tycker du det blir löjligt? Och om du gör det… vad kan det bero på?
Hur tycker du att kvinnor och män ska framställas i reklam?
Vilken koppling ser du mellan våld och sexuellt våld och de bilder vi matas med?



Related

världen 4310737880861181445

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item