charlottecronquist

Gästinlägg Alexander Rudenstam: Rädsla är en destruktiv drivkraft

Här är ett gästinlägg från min käre make Alexander Rudenstam, apropå det faktum att vi tvingades lägga ner kärleksfestivalen The Jo...




Här är ett gästinlägg från min käre make Alexander Rudenstam, apropå det faktum att vi tvingades lägga ner kärleksfestivalen The JoyRide Experience, på grund av rädsla.
Denna påtvingade nedläggning öppnade för något nytt: en kärleksfestival mitt i Malmö, som vi väljer att kalla The JoyRide Malmö - love in action.
Detta har fått Alexander att reflektera över rädslans mekanismer och rädslans konsekvenser. Vilket samhälle vill du leva i? Förhoppningsvis ett som präglas av kärlek, mod, nyfikenhet och ansvarstagande.


"Sedan jag började jobba med människor och deras beteenden, har jag insett att rädsla är en av människans starkaste och mest destruktiva drivkrafter. 
Rädsla för vad vi TROR att andra ska tycka, tro och tänka. Vi låter våra tankar, föreställningar och idéer – ofta utan koppling till verkligheten – bli vår drivkraft. 
Sedan bygger vi vår sanning utifrån dessa idéer och utifrån dem väljer vi hur vi ska handla.

Smaka på det här:
Vi låter något som vi INTE vet är sant och som är negativt, formulera våra handlingsalternativ. 
Sedan handlar vi utifrån ytterligare antaganden, som vi inte heller vet är sanna, 
och låter dem styra vårt beslut. 
När det är dags att fatta ett beslut, 
är en viktig drivkraft bakom beslutet att undvika rädsla.

Vi lär oss att fatta beslut för att undvika rädsla, 
och vi gör så från det att vi är små och vi gör det varje dag.

Läs det där stycket igen och försök förstå vad det betyder. 
Översätt det till vilken annan verksamhet som helst och du förstår snabbt hur korkat det är.




Vi har inte lärt oss förmågan att tillåta och ta eget ansvar för våra känslor, vi tillåter oss inte att vara sårbara. Genom en del mentala piruetter riktar vi istället fokus bort från oss själva och mot någon annan. Vi omvandlar rädslan och den blir till exempel hat, intolerans och fördömanden. Den blir "någon annans fel".

Översatt i mänskliga handlingar skapar det "relationsproblem" som uttrycks i våld, rasism, mobbing, hot, diskriminering, orättvisor och/eller förtryck. Detta sker på ALLA nivåer, i stort som i smått.

Vi lär oss att fatta beslut för att undvika rädsla, och vi gör så från det att vi är små och vi gör det varje dag.

För att slippa vara rädda, så pekar vi alltså finger och säger: 
”Det är ditt fel”.

Det finns bristande kunskaper och insikter om att det går att lära om. 
Vi kan ta eget ansvar för våra känslor. 
Vi kan våga vara sårbara. 
Vi kan sluta skylla på andra. 
Vi kan sluta slå på andra.

För det sättet att tänka och uppträda har skapat en tillvaro med mängder av stora och små problem och till en GIGANTISK kostnad, både för hela samhället och för oss som lever här. 
Vi har skapat ett samhälle där vi i praktiken uppmuntras till att peka finger och inte ta eget ansvar.

I dagarna har vi kunnat se stora manifestationer från HBTQ-rörelsen som på många sätt handlar om detta. Pride är en manifestation för att hela samhället ska våga se och acceptera något helt självklart, att alla inte är heterosexuella vita män. 

Vi som inte drabbats av det tydliga förtryck och synliga orättvisa som de rådande normerna och värderingarna skapar, kan stå lite vid sidan av, peka lite, vinka med regnbågsflaggor och heja på. 
Organisationer, företag och politiker tävlar om att vara mest regnbågsvänlig.  De tävlar om att visa att "vi har minsann inga problem med att någon annan är bög". 
I Stockholm var det antagligen bara slottet som inte bytt till pride-flaggan under Stockholm Pride. 

Jag vill framföra en djup respekt för dem som har gett sina liv, som har kämpat på barrikaderna för rätten att få vara dem de är, även om det väckt starka reaktioner hos andra. Samtidigt tror jag att deras kamp i grunden handlat om något mer än att vara bögar, flator, transar eller queer – det har handlat om rätten att få vara sig själv.

Hela manifestationen lyfter upp några generella saker. 
• Vi måste se HELA människan inte enbart det som känns bekvämt. Till exempel är vår sexualitet en av våra viktigaste drivkrafter. 
• Vi måste acceptera att vi som människor kommer till uttryck på olika sätt - det finns inte EN sanning. 
• Vi måste lära oss att ta ett större personligt ansvar att sluta skylla på andra, och inte bli slavar under rädslan. 

Här kommer det viktigaste, att det där inte bara gäller "de där borta". De som går i paraden. De som blivit fysiskt förtryckta på olika sätt och som vi kunnat förfasa oss över när vi  har läst morgontidningen. 

För vad händer om jag ser på mig själv? 
Vilka svar får jag om jag ställer mig själv frågor som: Lever jag det liv jag vill? 
Får jag komma till uttryck som den jag är – bakom alla inlärda idéer och beteenden? 
På vilket sätt styr rädslan min tillvaro? 
Rädslan för vad andra ska tycka? Andra på jobbet? Min partner? Min familj? Mina vänner? Mina grannar? 
Vilka obekräftade idéer tillåter jag styra min tillvaro? 
Vilken är den dolda potential som finns i mig, som jag inte tillåtit mig att känna eller vågat undersöka?

Det är precis det om The JoyRide Malmö – love in action handlar om. 
Att övervinna rädslan och att utforska sin egen potential.
Kom med du också!

Läs mera här: http://thejoyride.se


PS. För dig som inte vet så drabbades vi av den här rädslan - och tvingade ställa in en festival nyligen. Festivalen The JoyRide Malmö har fötts ur den askan. Och eftersom vi inte definierat oss som någon av de minoriteter som omfattas av diskrimineringslagstiftningen, så kunde de som fattade besluten låta sig styras av den rädsla jag skriver om här. 

Related

världen 6316222291945066347

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item