charlottecronquist

Glöm alla fördömande myter om hur en fitta ska vara.

Ett av Alexanders många vaginakonstverk . När jag mötte Alexander för första gången, på en oskyldig sajt på nätet, så skrev han på ...


Ett av Alexanders många vaginakonstverk.


När jag mötte Alexander för första gången, på en oskyldig sajt på nätet, så skrev han på frågan favoritdoft: Den naturliga.

Just då förstod jag inte riktigt vad han avsåg, tänkte mest att han inte är än vän av parfymer.

Senare blev det uppenbart: Möt mig som du är, med dina kroppsliga dofte
r.


Jag minns hur jag som ung kvinna gick till vårdcentralen för att det kliade i mitt kön. Även om jag inte levde ett särskilt utlevande liv, var min första tanke att jag hade drabbats av någon sjukdom eller fått en svampinfektion.

Min fitta blev inspekterad och jag fick frågan om jag brukar använda tvål för att tvätta den och hur ofta i såfall.

Jag svarade att jag tvättade min fitta med tvål varje gång jag duschade.

Sjuksköterskan tittade lite strängt på mig och sa:

– Sluta använda tvål, det räcker med att du sköljer av ditt kön. Ditt kön är helt enkelt uttorkat, det drabbar tyvärr många.

Jag hade då gått på myten om att mina kroppsegna dofter mer eller mindre skulle skrubbas bort. Jag hade gått på myten om att den doft av hav som kommer från en fitta både är helt naturlig, nödvändig – och som till och med kan vara en erotisk beståndsdel i ett sexuellt möte.

Jag anar i dag att många verkligen går igång på en kvinnas doft.

Men vi lever i ett samhälle där vi ska lukta rengöringsmedel. Och där typ alla utdunstningar blir uttryck för det djuriska i oss – och därmed måste döljas eller tas bort.

Men hur reagerar huden på allt detta manipulerande? Vad vet vi om alla dess krämer och tvålar som vi tillför?

Jag läser en artikel i Huffington post av en arg Jenny Block som krossar en massa myter om vad som krävs för att en fitta ska ”duga”. Det som sätter igång henne är ett blogginlägg som på punkt efter punkt hävdar att våra fittor inte är okej som du är.

Jenny Block ser ett mönster av pussy shaming (det låter ju bättre på engelska) – fitt-skammande, är väl ett sätt att säga det på svenska.



1. Skulle du inte föredra en flicka som luktar och smakar gott där nere?

”Där nere” … bara det sättet att tala om fittan, är lite unket i sig. Gör skribenten ”nummer ett och nummer två” också?

Våra fittor är okej som de är. De behöver inte tvättas med tvål, de behöver inte vaxas och de behöver inte tillföras en massa krämer.

(Som en parentes skrev jag ett lite skämtsamt blogginlägg där det radades upp olika sorters mat som ska göra att en fitta smakar gott. Det har blivit ett av de mest lästa på bloggen, vilket jag tror visar hur mäktig idén om att fittan inte är okej i sitt naturliga tillstånd är.)

2. Tvätta den.

Ja, du vet ju redan nu att det till och med kan vara skadligt att tvätta för mycket.

3. Vaxa den.

Skälet ska vara att vi svettas och att svettlukt samlas i hår, så genom att vaxa vulvaberget – och därmed få bort håret – så minskar risken för fittsvett. ”Dessutom är en vaxad fitta snyggare än en hårig.”

Snacket om svetten är ju helt enkelt fånigt och huruvida en kvinna vill ha mycket hår, lite hår, eller inget hår är en smaksak. Det här helt upp till kvinnan själv att välja.

4. Torka den med våtservetter.

Här är tanken att våtservetterna ska förhindra infektioner och vara bra för huden. Dumheter.

5. Använd krämer som Vagisil för att förhindra svampinfektioner.

Helt fel igen. Om det är så att det kliar i ditt underliv – gå till doktorn och kolla vad det är. Men börja inte självbehandla för att ”lukta gott”.

6. Ge fittan lite yogurt.

Hm, här finns en idé om att stoppa in en tampong som är doppad i yoghurt i fittan i en tumme för att döda bakterier vi inte vill ha och för att stimulera tillväxt av bra bakterier.

Yoghurt är något man äter och inte något att mata fittan med. Själva idén att stoppa olika sorters mat i fittan är lite bakvänd…



Jenny Blocks slutsats är denna:

Problemet med att säga att våra fittor inte är okej är att det leder till att kvinnor – även kvinnor som gillar kvinnor – får en känsla av att något inte är okej, att vår sexualitet är beroende av någon annans godkännande av kroppsdelar som inte är okej som de är.

Fittor ska inte smaka som godis eller lukta som rosor. De ska smaka och dofta som fittor: sött, kryddigt, underbart, och kanske lite järnaktigt när du har mens.

Vi måste sluta skambelägga fittan och sluta ogilla våra egna fittor.

Din fitta är perfekt. Sluta oroa dig.


Om du vill ha något att oroa dig över, tänk på könsstympning, ohygienska toaletter, orent vatten, att en del tjejer inte har råd med mensskydd och måste stanna hemma från skolan, ojämlika löner och diskriminering mot HBTQ-personer.

Related

sex 1761147651782910763

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Bra skrivet. Håller med.
    Gäller förövrigt män också - både som drabbade av motsvarande tankar kring det egna könet men även att ge kvinnorna godkänt att vara sig själva.
    För vem vill ha en partner som hela tiden måste ifrågasätta om hen duger som hen är?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart gäller det männen också - bra att reflektera över de här sakerna tänker jag. Med ökad medvetenhet, så ökar nog inre tryggheten också.

      Radera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item