charlottecronquist

… all den här hjälpsamheten som bubblar under ytan…


Jag är med i flera projekt som syftar till att stärka något i människor.
Nästan alla är fyllda av kvinnor som vill ta mer plats i sina liv, som vill utveckla sina företag eller som vill berätta en historia.
Till dessa projekt är bubblande hemliga grupper på Facebook knutna.
Grupper där vi ger varandra stöd, pepp och feedback.
Det skapas en samhörighet och en sammanhållning som gör att vi som deltar flyttar fram positionerna och blir tydligare.



”Möt din rädsla” står det uppfordrande i annonsen. ”Krossa din rädsla” står det på ett annat ställe. I just dessa fallen är det starka män, som lärt sig att trots rädslan, genom att göra vad de är mest rädda för. Det är som att de äntligen greppar svärden och tar plats i sina liv.


Jag står darrande med min egen rädsla vid sidan om. Jag darrar redan när de berättar sina rädslor om hur de gått från fegisar till att få horder av beundrare, klienter och kunder.
De strålar i strålkastarljuset och jag är glad för deras skull. Att de hittat sin väg till att ta makten i sina liv.


Jag talar också om att möta rädslan, men min metod är mer varsam. Jag skapar rum där det är möjligt att pröva sig fram, där det är tillåtet att stanna upp och känna rädslan emellanåt, där det är möjligt att krama om, klappa på axeln eller smeka en kind.
Ett mjukare sätt att repa mod och utmana rädslan.

Jag inser att olika människor behöver olika metoder för att komma till rätt i sina liv. Jag tror inte det är könsbundet, även om jag ser fler kvinnor som väljer det mjuka sättet och fler män som väljer det mer brutala.



I de hemliga grupper jag är med i är det varsamheten som gäller. I somliga finns också möjlighet att visa sårbarhet, i andra handlar det mer om att skapa en grogrund för att våga växa, att våga tro på sig själv och att spetsa någon kompetens.

Gemensamt för rummen jag kliver in i är hjälpsamheten. Där finns få som är där för att själva glänsa eller ta emot applåder. Det är mer av … härligt att du vågade… tänk om du prövar att göra så här, skulle det funka… har du tänkt på att … wow, vad fint det blev…
För mig, som arbetar i ett litet företag, blir det också ett sätt att känna gemenskap. De hemliga grupperna på Facebook blir en blandning av fikarum och kontorslandskap. Mycket verkstad blir det faktiskt.

Just nu är jag mest aktiv i två grupper. Dels är det Heal my voice – en innerlig feminin gemenskap där vi skapar böcker av egna berättelser. Just nu är jag med i uppstarten av en tredje bokcirkel – denna gång på engelska. Heal my voice sensual voices heter den – och det finns fortfarande några platser kvar. Jag berättar gärna mer.


Det andra är en bloggutmaning för företagare, ledd av Linda Hernestal da Silva, där vi får allehanda tips på hur vi ska spetsa våra bloggar och där tipsen, idéerna och tankarna haglar som mjuka sommarblommor.
Jag är så glad att jag ger mig in i dessa rum som gör det möjligt för mig att våga ännu mer.

Så några tips på vägen

Är det så att du vill åka på skrivarkurs i Italien under andra hälften av oktober, häng med Jeanette Niemi. Det finns en plats kvar.

Made by Grace - Nina Björk.

  • Behöver du en konstkalender för 2015. Kontakta Nina björk.
Åsa Bengtsson har en blogg för dig som älskar det brittiska – välkommen in och inspireras i en värld av gammalt och nytt.

Dorotea Pettersson är tidscoachen som är på väg till bokmässan i Göteborg för att visa upp sin nya bok 5 AM är ingen tidpunkt. Det är en livsstil.

Maria Lavestedt Segeblad levererar inspirerande träningstips för nyblivna mammor.

Sara Martinsson brinner för att vi ska må bra och har kosttipsen som hjälper dig.

Elisabeth Bövik vet det mesta om hur du ska klä dig med stil – och ger intressanta exempel i sin blogg.

Kristina Bähr har en intressant blogg om hur hjärnan styr våra val och beteenden.
Ann-Catrin Hansson vill inspirera andra till hållbar arbetsmiljöutveckling.
Klara Besked retorikkonsult ger konkreta, tankeväckande och intressanta retoriktips.
Anna Åberg lär småföretagare bygga webbföretag.
Marie Hagberg ger massor med tips för dig som vill komma i kontakt med journalister.
Evakarin Wallin hjälper sig som vill släppa begränsande tankar, som vill skriva sjysta texter och som vill våga starta eget.
Ann Ljungberg är författarcoachen som är på ständig resa. Hon ger många konkreta bokskrivartips i sin blogg.

PS: Jag möter så klart också mycket hjälpsamhet när jag möter människor i verkliga livet. Är till exempel med i en fantastisk Mastermind-grupp. Men det får bli ett annat inlägg.

Related

världen 6232501301420313203

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Vilket bra sätt att sprida budskap om våra företag på. Jag hänger på och gör samma sak om några dagar.

    SvaraRadera
  2. Tack för att jag får vara med i denna eminenta lista av företagare!

    Det är fantastiskt hur webben skapar plattformar för möten och hjälpsamhet. Undrar vad det kommer att resultera i? I min vision ser jag en värld om några år där gränser mellan länder blir allt mindre väsentliga och att sammanhang via Internet som är värdebaserade växer sig allt starkare.

    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, jag tror till och med att det är nödvändigt. Och egentligen är ju gränser mest illusioner ;)

      Radera
  3. Visst är det fantastiskt vad som kan uppstå när man arbetar tillsammans och öppnar upp för nya relationer. Jag är så glad att jag får vara del i den gemenskap och grupp som ni/vi tillsammans skapar.

    SvaraRadera
  4. Tack för varm läsning och för att jag blev omnämnd i detta sammanhang. Hjälpsamhet är vackert som kärlek. :) Jag är glad och tacksam för att jag får lära känna er och era verksamheter och för den värme och kunskap ni bjuder på varje dag. Kram!

    SvaraRadera
  5. Tack för att jag får vara med på din lista, det känns stort och fint. Viktigt att ge länkkärlek då och då för att lyfta varandra i det som vi brinner för <3

    SvaraRadera
  6. Bra artikel. Jag är en relativt nystartad företagare (innovatör) som i min början saknade beskrivningar som skulle få mig att förstå vad det var jag gav mig in på. Ofta beskrivs bara de stora framgångssagorna och det är då mycket svårt sätta sig in i vad det är man har framför sig. Jag försöker nu råda bot på det genom att själv skriva blogg om både praktiska ting och känslor i det stora och det lilla för att ge andra en mer nyanserad bild av företagandet och kanske en hjälp på vägen. Hamnade på den här bloggen när jag sökte på "mod och rädslor" kopplat till företagande, ett aktuellt ämne för mig just nu.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item