charlottecronquist

Din sexuella energi är nyckeln till bra sex och ett meningsfullt liv. Dags att väcka den?

Barbara Carellas och jag. När jag talar om sexuell energi ser en del personer frågande ut. Sex är väl det sexuella mötet – och inget mer...

Barbara Carellas och jag.


När jag talar om sexuell energi ser en del personer frågande ut.
Sex är väl det sexuella mötet – och inget mer?
För mig är den sexuella energin så mycket mer, det är livsenergin, det är den som bidrar till att jag både njuter av livet och får en impuls att förverkliga mina drömmar.
När jag är i kontakt med min sexuella energi, ökar också min förmåga att njuta sexuellt.




När du gnuggar dina händer mot varandra snabbt en stund och sedan släpper taget, så kan du känna det som att det finns ett slags motstånd i luften mellan händerna. Det är energin du känner.

När du har dansat dig svettig, stannar upp och känner pulsen slå, svetten rinna då är det energin i dig du känner.

Genom att väcka kroppen, genom att vara i kroppen, genom att medvetet andas – och för somliga – genom att känna att det finns något större, en andlig dimension i oss – kan vi uppleva att livet blir mer än vanligt.

Vi lever i ett samhälle där det ofta är tankarna och det som sker i våra huvuden som premieras, som ses som det som är det viktiga. Jag var länge en huvudfoting. Men de senaste 15 åren har jag lärt känna min kropp, blivit vän med min kropp, levt i min kropp och i takt med det har jag kommit i kontakt med min sexuella energi.

Detta, att bli vän med kroppen är ett viktigt steg. Att röra kroppen, att smeka kroppen, att känna livet i kroppen, det bidrar till att livet på sätt och vis blir mindre komplicerat.

För det är i tankarna problemen startar. Det är i tankarna vi oroar oss, ältar saker, skäms, funderar, blir rädda… tankarna för oss bort från nuet – trots att livet sker precis nu.

De här insikterna är så viktiga. Du andas nu. Du njuter nu. Du känner beröring nu. Din röst låter nu – inget av detta sker i går eller i morgon.

Det finns många sätt att komma i kontakt med den sexuella energin, många sätt att landa i kroppen, många sätt att landa i livet.


Jag bjuder på en liten andningsövning du kan göra regelbundet för att väcka din sexuella energi. Jag har lånat den från den fantastiska urban tantra-läraren Barbara Carrellas.

Du kan faktiskt andas dig till orgasm. Genom medveten andning får du också större kontakt med dig själv. Du blir mer närvarande. Du kommer hit. Du är här och nu.

Och ska du ha riktigt sjyst sex är det bra att vara med, att känna det som känns, att uppleva alla sensationer inom dig.

Cirkelandning

Det viktigaste med cirkelandningen är att du andas kontinuerligt, alltså utan att göra en paus mellan inandning och utandning. Inandningen övergår helt enkelt i en utandning och du låter det ske utan att anstränga dig. Du kan andas på det här sättet när du sitter, ligger eller står upp.

1. Andas mjukt in genom munnen, låt käkarna slappna av och ha dina läppar något åtskilda.

2. Känn att du är öppen i bakre delen av halsen och att du är avslappnad. Försök inte tvinga fram andningen. Du får lägga ner lite mer energi på inandningen än på utandningen, som mest sker av sig själv.

3. Föreställ dig att du andas i en cirkel. Alltså att du föreställer dig att du tar ner luften ner i magen, ända ner till ditt kön och låter den cirkulera upp längs ryggen och så tillbaka till munnen igen. (eller åt andra hållet).


Den här andningen är väldigt bra för att cirkulera sexuell energi, både inom dig själv och tillsammans med någon annan. Denna andning bygger upp och flyttar energi och den kan göra att du känner mer - både fysiskt och känslomässigt.


Här talar Alexander och jag om hur vi ser på sexuell energi och vad den kan bidra med för att göra ditt liv rikare.




Häng med på vår Kåt på livet-kurs
Nästa tillfälle 26-28 september i Stockholm.




Related

the Joyride 5189388711034217245

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item