charlottecronquist

Har jag gjort bort mig nu igen?



Nyligen mötte jag en kvinna som hade det coolaste nyårslöfte jag hört talas om.
”Jag ska göra bort mig en gång om dagen det kommande året.”
Vilket vidunderligt sätt att utmana rädslor och att avdramatisera känslan av att göra bort sig.
Så nu har jag skapat en 21-dagars utmaning på Facebook för oss som behöver träna på detta.


Jag minns en gång för hundra år sedan. Jag hade just börjat Journalisthögskolan och killarna i klassen hade bjudit tjejerna på starka förrädiska drinkar. Så småningom hamnade jag i en säng med en man och där låg jag och talade fyllefritt om mina drömmar.

En av dem var att någon gång i livet få bära en riktig balklänning, att liksom vara Scarlett O’Hara i Borta med vinden för en stund. Då var jag en foträt tjej i jeans, som knappt målade mig. Drömmen om balklänningen var så oerhört pinsam.

När mannen dagen efter roat påminde om min dröm skrek jag rakt ut. Det gjorde jag varje gång han försökte nämna episoden. Det var så pinsamt för mig att jag inte ens vågade höra vad han tänkte om det.

I dag tycker jag historien mest är rörande, men i många år var detta bland det pinsammaste att minnas. Det var en kropp mellan den yttre Charlotte jag ville manifestera och den inre, den som drömde om att vara en vacker kvinna på bal. Den motsägelsefullheten skulle jag till varje pris dölja.

Vi kan skämmas över så många olika saker, kan räkna ”att göra bort sig” som nästan vad som helst. Vad just du känner dig bortgjord av handlar ju om ditt personliga värderingspaket.

Min erfarenhet är att när jag tar fram skammen i ljuset – för detta är för mig uttryck för skam – så minskar energin i den och efter ett tag brukar det till och med vara möjligt att le åt det som jag tidigare tyckte var pinsamt.

Du som följer min blogg vet säkert att jag ganska ofta säger: ”Vad andra tycker om mig har jag inte med att göra.” Det är ditåt jag strävar, att inse vad som är mitt och vad som är någon annans.

Så jag har skapat en grupp på Facebook som helt enkelt heter ”Har jag gjort bort mig nu igen”. Huvudsyftet med den är att dela saker som känns pinsamma, för att förhoppningsvis ladda av dem. Gruppen är sluten (men inte hemlig) och önskar du vara med, så släpper jag in dig.

Tanken är att du, i din egen takt, tillåter dig att dela 21 dagars känsla av att göra bort dig. Dagarna behöver inte vara i direkt följd och det är du själv som håller reda på dina dagar.

Eller så använder du gruppen på något annat sätt, som passar dig. I gruppen är det tillåtet att uppmuntra varandra, att visa att vi ser varandra – men inte att komma med goda råd eller dissa varandra. Det ska vara ett rum med plats för hjärtan som vill växa tillsammans.


Related

livet 7898967041846427138

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item