charlottecronquist

Heal my voice: Läkande bokprojekt för kvinnor. Vilken trädgård vill du vara i?


Jag befinner mig i en ljuvlig trädgård.
En trädgård som består av livs levande kvinnor.
Blundar jag ett ögonblick kan jag se dem som blommor, där de hela tiden överträffar varandra i skönhet. Eller jag kan låta dem bli till stolta träd, som står i en grupp och är förankrade i sitt varande. Eller jag kan se dem som pollenfyllda humlor, sprittande av energi, ständigt sökande efter ny nektar, mer liv, mer bejakande.
Detta är ett av väldigt många sätt att beskriv känslan jag har inför bokprojektet Heal my voice - som om några få veckor startar ett nytt internationellt projekt för kvinnor.
Du kanske är en av dem som vill komma i kontakt med sin sensuella röst?



I mer än två års tid har Heal my voice varit en del av mitt liv, min vardag och mitt arbetsliv. Praktiskt taget dagligen har jag mött de kvinnor som är en del av projekten, oftast i våra hemliga Facebookgrupper, men också via Skype och i levande livet.

Tillsammans har vi skapat en kvinnogemenskap med plats för sårbarhet, storhet, litenhet, triumfer, besvikelser, kärlek, trötthet, inspiration, hopplöshet, ilska, framgång … ja livets alla aspekter.

När vi möts där inne tillsammans är det förtrolighet som gäller. Vi vänder andra kinden till och vi skvallrar inte. Vi ger inte goda råd, utan bevittnar varandra. Vi hejar på varandra i växandet, vi håller om den som tvivlar, vi skickar kärlek till den som är trött eller vilsen. 


Marie Ek Lipanovska är projektledare på den här sidan Atlanten, hon är grundare av Heal my Voice Sweden och affärsutvecklare för den amerikanske grenen. Så här berättar hon:


– Jag tror att jag insett vad kvinnor behöver för att hitta sig själva; det frö hon är innerst inne i hjärtat och hur jag ska få henne att blomma. 
Framförallt behöver kvinnor att någon tror på dem och visar det i handling. De vill också växa i en trygg gemenskap, där de kan dela både sina framgångar och motgångar med någon som verkligen bryr sig om dem. 
Oavsett vilken position en kvinna befinner sig på, så tror jag att jag har förstått en sak. Alla kvinnor för en inre kamp om sitt värde och sin värdighet. Ibland tror hon sig inte ens vara berättigad till en existens. 
Bokprojekten är den åker där ett mirakel sker med varje kvinna. Hon hittar sitt frö, sätter det i den bördiga kvinnogemenskapen, får den näring och det stöd plantan behöver och när boken är klar då bär hennes röst frukt. Som läsare får du smaka på den frukt hon är. 
Heal My Voice/Sweden är inte likt något annat projekt du tidigare upplevt. Mer än hälften av alla kvinnor vill vara med i en andra och en tredje bok. Så skön och magisk är vår systergemenskap.


Den första svenska boken blev Värdefulla röster. Efter ett år tillsammans är vi i slutfasen av den andra svenska boken Frigörande röster. Och nu är det alltså dags för ett projekt som korsar Atlanten, med kvinnor från Sverige och USA och där det gemensamma språket är engelska. Egentligen är det öppet för vilken kvinna som helst, som är beredd att skriva en sanna berättelse om sig själv på engelska.

Jag hoppas du blir nyfiken på vad som händer i vår trädgård.

Här kan du läsa mer.



Här är några av de blogginlägg jag skrivit under projektets gång.

Växande kvinnor behöver en kärleksfull gemenskap.

Related

världen 5480512171233167008

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item