charlottecronquist

Janusansiktet.

Vilket ansikte tittar jag in i? Det som blickar bakåt eller det som ser mot framtiden? Vad säger mig det av Janus ansikten som minns av hi...


Vilket ansikte tittar jag in i? Det som blickar bakåt eller det som ser mot framtiden?
Vad säger mig det av Janus ansikten som minns av historien? Vad säger det av Janus ansikten som vänder ryggen till det som har varit?
Vems ansikte tjänar det mig att titta in i? Eller är svaret snarare att jag ska vända mig helt bort från Janus, på tankar om livet, och istället uppleva det som är nu?
Jag vacklar.



Jag vet att livet är nu. Jag predikar det. Jag känner mina fingrar som snabbt rör sig över tangenterna. Detta är nu. Jag ser datorskärmen, jag känner rumpan mot stolen och jag och när jag ser mig omkring ser jag mitt lilla viste. Jag kan ta in alltihopa utan att röra mig ur fläcken. Kanske är det en trygghet just nu, att det finns något slags överblickbarhet? Jag vet inte.

Det är skönt att låta det ske, skönt att agera i nuet, skönt att känna att något händer. Det är skönt när någon tar kontakt, när någon ber mig göra något, när någon upptar mig en stund.

För när det inte sker tar Janus över. Jag överfalls av bilder och känslor från det förflutna. Jag ser saker som i dagens ljus väcker sorg och smärta. Jag ser mönster som jag blundat för tidigare. Jag får insikter som är smärtsamma.

En del av mig tänker: Ah, men, det är ju bara tankar. Ah, men, välj nuet Charlotte. Ah, men, det är du som skapar allt detta i ditt huvud.

Och så tänker jag, ja jag tänker, att det kanske också är bra med reflektion och utvärdering. Lite i taget, sakta men säkert. Att våga se livet i ett klarare ljus. Att se mina val i blixtbelysning. Att betrakta utan att dränkas av känslor som kan följa.

Just nu gör jag egentligen inte så mycket av detta. Jag har ingen strategi. Jag har inga utvärderingspapper. Just nu blir jag istället anfallen av delar av mig som vill ifrågasätta och som, känns det, som vill plåga mig. Vissa stunder känns det som att jag har ett sadistiskt väsen inbyggd som ler hånfullt när hen vrider om kniven i mig. Jag undrar varför mitt undermedvetna serverar just detta? Är detta den bästa tiden att lära mig något? Är smärta verkligen vägen?

Vad ska jag lyssna på?

Det är inte bara tankarna som är där och gör mig förvirrad. Kroppen ger ifrån sig ljud också. Jag får förnimmelser. Jag känner tryck över eller i olika delar av kroppen. Det kommer ett starkt tryck över bröstet, det kniper till i solar plexus, magen beter sig märkligt. Inget är konstant. Det ändras och jag undrar: Hur ska jag första kroppens språk? Vad ryter hjärtat? Vad meddelar mitt kraftcentrum? Vad vill mitt sexcentrum att jag ska se?

Jag tittar bort mot Janus. Jag undrar vad jag läser in i denne den äldste av de grekiska gudarna. Väljer jag att se dubbelnaturen? Väljer jag att se hen som en symbol för svek? Eller ser jag någon som kan klippa av sambandet mellan det som var och framtiden? Vad skulle hända som Janus delades i två. Vilket hålls skulle hen titta åt då? Skulle någon av blickarna riktas mot nuet? Skulle Janus tillåta sig att vara där?

Frågorna hopar sig. Människor frågar om jag flyttat till Stockholm. För min del måste jag, åtminstone för en stund, slänga Janus i diket och säga som det är. Jag ÄR i Stockholm just nu. Om framtiden vet jag intet.

Jag andas. Känner ögonblicket. Känner de starka känslorna. Känner ångesten som då och tar mig. Anar att det kommer en dag, en framtid, när den har lättat. Men just nu känns det som ett svek mot mig själv att vara i framtiden.

Jag behöver vara här och nu.
Jag behöver ta hand om mig.
Jag behöver lära mig leva.

Related

livet 2287549032720593520

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item