charlottecronquist

Forskning: Vill du bli förälskad? Gör så här.

Tracy och Hepburn... valde de förälskelsen?

Är det så att du kan välja att bli förälskad, eller är det något som bara händer dig?
Jag läser en spännande artikel i New York Times som visar att det är möjligt att aktivt välja kärleken eller förälskelsen.
Det börjar med att lyssna på varandra, ställa och besvara frågor som berättar om en själv på djupet och så para det med ögonkontakt i tystnad.
Vem vet vem du kan öppna ditt hjärta för?



Ibland möter jag par som är på väg att lämna varandra. Jag ber dem att se varandra i ögonen i tystnad. Ibland är det oerhört svårt för dem. Blickarna far iväg åt olika håll. Då kan jag ana att det verkligen har det svårt tillsammans.

Det där med att se en annan människa i ögonen i fem minuter, helt i tystnad, kan låta hur lätt som helst. Ändå är min erfarenhet att det är en stor utmaning för många. Jag har testat att låta vänner göra det, att låta personer som inte känner varandra göra det och så har jag låtit kärlekspar göra det.

Att se någon djupt in i ögonen skapar snabbt en intimitet, som många inte känner sig riktigt bekväma med. Alla möjliga känslor kan rasa runt i kroppen. Osäkerhet kan uppstå. Fnitter kan uppstå. Uttråkning kan hinna uppstå.

Men där finns också andra möjligheter. Att se djupt in i någons ögon kan, ganska ofta, skapa en känsla av att se något mer än personens ögon. Det blir som att titta in i personens själ, som att möta personens sårbarhet, som att faktiskt se denna person helt naken.

I det där mötet finns också en medvetenhet att den som betraktar också blir betraktad. Det finns en ömsesidighet i denna enkla övning som också kan öppna hjärtat, bara för denna korta interaktion… eller för längre tid.

För mig är det som att jag skapar ett personligt band till den jag tillåter att betrakta mig på det sättet och som samtidigt tillåter mig att verkligen se hen. Jag har varit med om att uppfyllas av starka känslor av kärlek, tacksamhet och jag har känt glädjetårar rulla ner för mina kinder.

Enligt dr Aron kan just denna övning – tillsammans med ett frågeformulär på 36 frågor som besvaras av båda parter – skapa en känsla av intimitet… som leder till att de personer som gör övningen faktiskt kan bli kära i varandra.

Mandy Len Catron, som skrivit den fina artikeln i New York Times, berättar hur hon genomförde dr Arons experiment… och grovt förenklat… (artikeln är lång och läsvärd) blev kär i den man hon gjorde detta med.


Här är några av de 36 frågorna:

  • Vad värderar du mest i vänskap?
  • Vad är ditt värsta minne?
  • Finns det något du länge har drömt om att göra? Varför har du inte gjort det?
  • Fortsätt den här meningen: ”Jag önskar att jag hade någon med vilken jag kunde dela…”
  • Om du skulle vilja bli en nära vän med den person du gör övningen med, berätta vad som skulle vara viktigt för hen att veta.
  • När grät du senast inför någon? När grät du ensam?

Mandy Len Catron drar slutsatsen att förälskelse och kärlek är ett aktivt val. Och jag kommer att tänka på sommarfestivalen vi ordnade, The JoyRide – love in action.

Reflektionsfråga:

Hur kan du välja att agera för kärleken i dag?

Related

forskning 680913952480530025

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item