charlottecronquist

I kontakt med tillvarons magi.




På ett ögonblick, eller snarare i ett andetag, är jag i kontakt med tillvarons magi.
Jag är i kontakt med att jag är större än min fysiska kropp, jag är i kontakt med mina känslor, min energi och med universum.
För mig är det som att simma i en ocean av närvaro. Allt blir lugnt, allt blir stilla, jag upplever en villkorslöshet som skulle kunna kallas salighet. Eller kanske helt enkelt varande.

Vem är jag som kan uppleva att vi tillsammans skapar en pulserande energi där kärleken befinner sig mitt i rummet? 

När livets små förtretligheter tar stor plats, eller när sorgen gräver sig in i hjärtat, eller när tankarna ockuperar mitt sinne, eller något annat gör att jag tappar närvaron, så kan det vara lätt att tycka att livet är helt utan magi.

Det är lätt att fokusera bekymren, det är lätt att tänka på bristen, det är lätt att förlora mig i oron eller att blicka bakåt och uppleva förluster. Och samtidigt är det en så liten begränsad del av mig. Jag – och du – är så mycket mer än det som händer i våra huvuden. Jag är så mycket mer än mina tankar. Jag är så mycket mer.

Vem är jag bortom föreställningarna om vem jag är eller hur mitt liv är eller borde vara? Vem är jag bortom det jag vill definiera som dåligt eller negativt och bortom det jag gillar hos mig själv? 
Vem är jag bortom definitioner? 
Vem är jag? 
Är jag något mer än kroppen jag bor i? 
Är jag något mer än mina tankar? 
Är jag något mer än den lilla flickan i mig som vill ha uppmärksamhet eller den vuxna kvinnan som saknar sin älskade?

Vem är jag som betraktar detta? 
Vem är det som känner smekningen mot min kind? 
Vem är jag som känner en hand mot mitt hjärta? 

Vem är jag som sitter och blundar i ett varmt rum med tända ljus, omgiven av andra blundande människor och som upplever en frid, en salighet?
Vem är jag som upplever att jag är? Och som, om jag tvingas definiera det, skulle frestas lägga till ordet kärlek? Vem är jag som är kärlek? Vem är jag som andas? Vem är jag som kan uppleva att vi tillsammans skapar en pulserande energi där kärleken befinner sig mitt i rummet? 
Vem är jag som låter bli att avfärda min upplevelse?

Upplevelsen av varande finns några andetag bort, den kan uppstå i meditation, den kan uppstå i ett sexuellt möte, den kan uppstå i relation till naturens skönhet. I går uppstod den flera gånger. 


Jag ser magnolians knoppar öppna sig och jag är där. Tillvarons magi blir uppenbar. Jag drar efter andan. Lycklig.

Så det finns där. Varandet. Det är så nära och ibland så långt borta. För jag behöver mer än att uppleva oceanen. Jag är också en människa med behov av tak över huvudet, sömn, mat, närhet, beröring, en känsla av sammanhang och en och annan krona. Men att ha tillgång till varandet gör mitt liv rikare.

De senaste åren har mina möten med mig själv och andra sakta men säkert förändrats. Allt oftare är jag tillsammans med andra. Vi tillsammans blir en ocean av närhet. Det kan uppstå i prat, i en ögonkontakt, i en kram, med en klient, i lyssnande. Det sker när jag tillåter världen och mitt hjärta att bli mötet. När jag säger det som är. När jag upplever det som är. När jag är öppen för livets gåvor. Då har jag också möjlighet att lägga märke till alla gåvor som kommer emot mig, alla fantastiska människor jag möter och att detta att jag just nu lever i en utmanande tid i mitt personliga liv också är en gåva, även om jag inte har möjlighet att se gåvan i tårar varje gång de väller över kanten.

En liten illustrerande episod, som jag upplevde för några veckor sedan:
Jag befinner mig i en rulltrappa i ett annat land. Jag åker ner mot en tågperrong. En liten bit bort går en rulltrappa i motsatt riktning. Jag tittar bort mot alla människor som är på väg åt ett annat håll än jag. Jag möter en blick. För ett ögonblick dansar våra blickar i varandra. Mötet är starkt för mig. Jag får en känsla av att vi ser varandra på ett djupare plan. När ögonblicket är passerat stannar en känsla av djup värme och kärlek i mitt hjärta. Jag hade sett och blivit sedd. Två par ögon i en närvarande evighet. Så värdefullt. Så magiskt.

Related

livet 3931335776272185012

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item