charlottecronquist

Möt oron i dig. Meditationer om kärlek 50.



När du känner oro är en sak bergsäker: Du är inte längre närvarande. Du är kidnappad av dina idéer om framtiden. Egentligen är oro helt onödigt, för du kan inte med säkerhet veta vad som händer i framtiden. Hur skulle livet kännas utan oro?
Som ett sätt att visa dig själv kärlek bjuder jag därför in dig till att meditera över oro och vad den gör med dig. 

Befinn dig på en plats där du kan vara ensam en stund.
Slut dina ögon.
Ta ett par djupa andetag.
Följ andningen när den fyller din kropp och följ luften på väg ut ur kroppen.
Lägg märke till hur tankarna försvinner när du är helt koncentrerad på andningen.
Du är i närvaro.
Ta nu istället och byt fokus.
Tänk några oroliga tankar.
De skulle kunna börja med:
Jag hinner inte...
Jag orkar inte...
Jag kommer att misslyckas...
Jag är rädd för att ...
Lägg märke till vad som händer i kroppen när du tänker orostankarna.
Vad händer med dina känslor när du tänker orostankarna.
Vad händer med dina tankar när du är i oro? 
Kan oro leda till mer oro?
Säg nu till dig själv:
"Oro, det är okej att du finns där, men lägg märke till denna stund, finns det något som inte är som det ska vara precis just nu"?
Alltså, träna orostankarna i dig att komma tillbaka till nuet.
Pröva hur verklig oron är.
Säg till oron "Jag väntar med att tänka på att jag ... inte hinner (eller motsvarande), jag möter det som händer i ögonblicket".
Lägg märke till vad som händer i kroppen när du släpper orostankarna en stund.
Andas en liten stund.
Följ andningen.
Var i närvaro.
Hur känns det att vara du en en liten stund utan oro?
Öppna ögonen.

Lägg märke till hur dina orostankar beter sig i dag, när du har uppmärksammat dem.
För dig tillbaka till närvaro om de försöker ta över. Det enklaste sättet tycker jag är att blunda, lägga handen på hjärtat och ta ett par medvetna andetag.


Här är ett klipp som kanske kan inspirera, som handlar om vad jag själv tycker det är svårt att släppa taget om - där oro är en aspekt. 




Charlotte Rudenstam deltar i #blogg100 för tredje året i rad.
Hon är coachförfattare och föreläsare som vill bidra till att du älskar livet.
Hon har skrivit böcker som ”100 % Charlotte – Ta ditt inre ledarskap” och
I år väljer hon att bjuda på 100 meditationer om kärlek. Ibland som en text, ibland som en liten film, ibland på något annat sätt. 

WOHOOO! Halva bloggutmaningen genomförd. En dag i taget. Närvaro.

Related

meditation 6499705730019406636

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item