charlottecronquist

Sexualitet: Vilken njutning döljer sig bakom din rustning?




– Mänsklighetens största sår handlar om sexualiteten.

Jag hör Baba Dez Nichols säga det. Dez som är en av grundarna till International School of Temple arts, ISTA, och som sysslat med att bidra till att människor kommer i kontakt med njutning i många år.

Hur skulle livet vara om vi känner oss fria att njuta? Hur skulle livet vara om vi varken dömer vår egen eller någon annans lust? Hur mycket av vår kraft håller vi nere eller inne genom att stänga njutningen ute?



Världen behöver människor som vågar känna sin lust, som hittar sätt att kanalisera sin lust, utan skam eller skuld och utan att kränka andra människor

Jag står och tittar på min rustning. I dag bär jag den inte hela tiden. Den får vila emellanåt. Men jag ser att den är tjock och svår att tränga igenom. Det var den rustning jag byggt upp under livet och som i olika perioder har hindrat mig från att riktigt njuta av livet och som gjort att det har blivit svårt att känna min livskraft.

Det är som att rustningen jag ännu bär ibland både hindrar elden som finns innanför att visa sig för världen och skyddar mig mot både mot inviter eller det jag kan uppleva som hot från omvärlden.

Så det jag har behövt göra är att medvetet ta av mig rustningen. Att montera ner den. Att hitta sätt att komma i kontakt med njutning, med sexualitet och med livskraft.

En del av nedmonteringen har kunnat ske genom att jag blivit medveten om den skam som jag har förknippat med njutning. Att så att säga äga känslan: Det är okej att jag njuter, det är okej att andra njuter, det är okej att känna njutning pulsera i kroppen.

Min erfarenhet är att det inte räcker att bli medveten. Det räcker inte att tänka om. Det räcker inte med att med att ändra attityder eller värderingar. Kroppen behöver vara med. Kroppen behöver få nya upplevelser. Kroppen behöver släppa fysiska blockeringar som har samlat sig.

Blockeringar som påverkar sexualiteten och livskraften kan uppstå på många sätt. Det som, åtminstone för mig, varit lättast att ta till mig är att de kan uppstå på grund av fysiska trauman. En våldtäkt. En sexuell kränkning. En beröring som gjorde ont. Men blockeringarna i kroppen, kroppens försvar, kan också uppstå på andra sätt – det är som att våra föreställningar och idéer också kan påverka kroppen och göra det svårt, eller till och med omöjligt för energin att flöda fritt.

Du kanske behöver dearmoreras?

En metod för att befria oss från rustningen är helt enkelt att trycka på de punkter på kroppen som är blockerade, så att de, så småningom löses upp. Jag har vänner, till exempel Ingrid Frideborgsdotter, som arbetar till exempel med vaginal akupressur, vilket har lätt till att kvinnor, som tidigare inte känt lust alls, efterhand känner sig mer bekväma både med sitt kön och sin lust.

Härom helgen var jag på en retreat i Berlin, där Andrew Barnes visade en rad muskler i kroppen, spända muskler, som vi fick trycka på, för att liksom byta ut spänning mot avslappning och möjlighet till njutning.

Själv har jag varit med om flera olika processer där syftet varit att ta bort rustningen på olika delar på kroppen och vad som händer mig är att jag får tillgång till min sexualitet och det jag kallar min sexuella energi. Det är som att det som tidigare var instängt och gömt nu får möjlighet att leva i större frihet. För mig kan det till exempel betyda att jag, bara genom att andas med en ganska enkel teknik, kan känna njutning i hela kroppen – och det utan någon som helst beröring. Jag får lätt energiorgasmer – det känns förenklat som att ha champagnebubbel i hela kroppen – och jag kan uppleva förändrade medvetandetillstånd. Det innebär också större och djupare njutning i fysiska sexuella möten.

Läk de sexuella såren för att bli fri att vara du

Jag tror att det ligger mycket i det Baba Dez säger. Att det finns så många sår, så många trauman kopplade till sexualiteten. Jag tror också att världen behöver människor som vågar känna sin lust, som hittar sätt att kanalisera sin lust, utan skam eller skuld och utan att kränka andra människor. Själv ser jag en tydlig koppling mellan att ta av mig rustningen, acceptera mig själv som jag är och möjligheten att ge av mina gåvor till världen.

Du kanske redan nu är redo att göra ett genomgripande åtagande för att släppa en del av din rustning?

Den 19 april startar Åsa Kullbergs kurs ”Shamansk kroppsdearmorering” som är en intensiv healingprocess som… ” är en intensiv healing process som lösgör det förflutnas grepp om kroppen, frigör och expanderar livsenergi och stimulerar vitalitet och lycka. Det är en moderniserad shamansk teknik och ceremoni som återställer naturlig balans och genererar transformation på cellnivå. I processen används tryckpunkter, vibration, andning och den sexuella energins rörelse för att lösgöra, bryta upp och eliminera kroppens pansar.”

Related

sexualitet 6261018212144300706

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item