charlottecronquist

Söndagsskolan: Hur ser din relation till konflikter ut?


Jag lyssnar på en poddsändning där en känd kvinna berättar att hon älskar att provocera. Hon har insett att konflikten är en av vägarna till hennes kändisskap.
Själv ryser jag vid tanken. 
Utan att vara överdrivet konflikträdd, så skyr jag dem ändå. Jag tycker att konflikter är jobbiga, i synnerhet när de går från att handla om sak, till att fokusera på person.

I Sverige är de flesta uppvuxna med ett återhållet förhållande till konflikter. Vi vill ha harmoni. Vi knyter hellre handen i fickan än tar en konflikt. Många är uppfostrade med idén om att konflikter i sig är dåliga. Att vi ska sträva efter harmoni, även om det i praktiken innebär att vi själva blir överkörda.
Det finns också de som ser konflikter som möjligheter. Som tycker att det är bra om saker kommer till ytan, så att det går att göra något åt saken.

Charlotte möter en konflikt

Ett av mina mönster har varit att inte våga ta en konflikt, för att jag har varit rädd att bli ratad eller övergiven.
Så hamnar jag i en situation med en person jag älskar djupt. Vi hade en lös överenskommelse om att jag skulle delta vid en festival, men så händer inget. Under flera månader talar vi om allt, utom det. Vid ett par tillfällen slänger jag ut försiktiga trevare, men får ingen respons. Jag tror att jag är bortvald.
Till slut så skickar jag ett mejl och ställer frågan. Jag är livrädd när jag skickar det. Jag är rädd att hen ska bli arg på mig.
Ett par timmar har jag fått ett svar, som visade att bristen på respons handlade mer om omständigheter... och det innehöll också ett JA! Denna person passade också på att tacka av hela sitt hjärta för att jag tog upp frågan, för att jag öppnade dörren och bjöd in mig själv i hens liv igen.

Jag tror att bland det mest konfliktskapande som finns är rädslan för konflikter. För när vi är rädda att säga vad vi tycker, så kan det leda till att något kan växa sig stort i tystnaden. När konflikten sedan kommer till ytan, kan den ha tagit så stora proportioner att det är svårt att göra något åt det.
En risk vid konflikter är att vi drabbas av tunnelseende och är så fast vid vår egen ståndpunkt eller egna argument att vi inte tar in den andra sidan av saken.
Fundera gärna på i vilka situationer det är värt att ta en konflikt. 
Välj dina strider. 
Om något egentligen inte är viktigt för dig, 
kanske du helt enkelt ska släppa frågan.

Din läxa:

Har du en pågående konflikt med någon som står dig nära? Pröva att lyssna intresserat på hens syn på saken.


Charlotte Rudenstam är coachförfattare och föreläsare som vill bidra till att du älskar livet.
Hon har skrivit böcker som ”100 % Charlotte – Ta ditt inre ledarskap” och



Related

söndagsskola 1609522741305826421

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item