charlottecronquist

Möt känslan av gemenskap. Meditationer om kärlek 72.

Många gånger har jag känt mig ensam i livet, det har känts som att jag har stått utanför gemenskapen, jag har känt mig annorlunda än andra. Jag tror att mycket av min livsresa handlar om att dels acceptera att jag i grunden är ensam, att alla är det, och dels att jag hör hemma i en gemenskap, att det också finns plats för mig i gemenskap med andra människor. Det är ganska lätt att känslor av tillkortakommanden liksom klistrar sig fast, det är lätt att börja identifiera sig med att inte höra hemma någonstans, förmodligen helt i onödan.

Idag vill jag uppmuntra dig till att meditera kring känslan av gemenskap, känslan av att du hör hemma i en grupp människor och att du reservationslöst blir mottagen i denna gemenskap.

För att vara lite extra lekfull skulle du kunna välja att göra den här meditationen på en plats där det finns andra människor runt dig - kanske på en busshållplats eller i ett väntrum. Det viktiga är att du kan sitta ner en stund och ha dina ögon slutna. Att höra sorlet av andras röster skulle kunna förstärka känslan av att du ingår i ett mänskligt sammanhang.

Sitt ner med hyfsat rak rygg.
Slut dina ögon.
Ta emot ett par medvetna andetag.
Lägg märke till hur antagen fyller och tömmer din kropp på luft.
När du känner att du har landat i din kropp så föreställer du dig att du befinner dig i ett rum med andra människor.
Titta dig omkring i rummet. Identifiera människorna runt dig. Välj att se människor som redan finns i ditt liv, eller personer som du önskar ska komma in i ditt liv.
Lägg märke till att alla du betraktar möter din blick med ett leende. Varje gång du möter en ny blick, så ler personen. Känn hur en känsla av välbefinnande sprider sig i din kropp.
Varje gång du tittar på någon känns det självklart att du är en del av gruppen och att du är välkommen.
Gå runt i rummet bland dessa människor, känn värmen från deras kroppar, lägger märke till deras röster, deras blickar, hur de är mot varandra i rummet. Stanna till då och då och möt en blick. Känn att dessa människor är viktiga för dig och att du är viktiga för dem.
Tillåt en känsla av trygghet att växa i dig. Känn dig som hemma med de här människorna. 
Du är en del av gemenskapen.
Ta nu och lämna det här rummet och kom tillbaka till platsen där du sitter.
Hur känns det i din kropp när du är i en gemenskap?
Vilka känslor dyker upp?
Vad händer i ditt sinne?
Bara notera vad du upptäcker.
Ta nu och ta emot några medvetna andetag igen och när du känner dig redo, öppna ögonen.
Titta dig runt om i din omgivning i dag, pröva att se om känslan av gemenskap har påverkats av meditationen.

Charlotte Rudenstam deltar i #blogg100 för tredje året i rad.
Hon är coachförfattare och föreläsare som vill bidra till att du älskar livet.
Hon har skrivit böcker som ”100 % Charlotte – Ta ditt inre ledarskap” och
I år väljer hon att bjuda på 100 meditationer om kärlek. Ibland som en text, ibland som en liten film, ibland på något annat sätt. 

Related

meditation 348612374046736163

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item