charlottecronquist

Möt Moder Jord. Meditationer om kärlek 92.

Häromdagen kunde du göra en meditation som syftade till att du kunde känna kontakt med elementet jorden. I dag är det tid att ta ett större grepp. Att du får en känsla för Moder Jord. Att du får en känsla av själva planeten. Att du får en känsla av att vi alla som finns på planeten är ömsesidigt beroende av varandra. Det är som att vi ibland glömmer bort detta grundläggande faktum: Vi har faktiskt allt att tacka Moder Jord för. Utan henne och hennes resurser funnes vi inte.

Jag har själv i många meditationer kommit i djup kontakt med Moder Jord. Jag får starka förnimmelser av samhörigheten med planeten, på sätt som är svårt att sätta ord på. I den här bloggtexten berättar jag om en av dessa starka upplevelser.

Det är viktigt att då och då stanna upp och se oss själva i ett större sammanhang. Min upplevelse är också att ju mer jag uppfattar av hur sammanlänkande vi är till varandra, desto viktigare blir det med kärleken. För om jag är ömsesidigt beroende av allt annat på planeten, så blir konsekvensen att om jag skadar andra, så skadar jag samtidigt mig själv. Ger jag mig själv kärlek, så kanske jag också kan bidra till andras läkning?

Jag vill uppmuntra dig till att ge den här meditationen lite extra tid.
I bakgrunden skulle du kunna ha dov, pulserande musik - för att ge en känsla av pulsen från planeten.

Lägg dig ner direkt på golvet eller på marken.
Slut dina ögon.
Börja ta emot andetag.
Känn hur du sjunker allt mer in i underlaget, ju mer avslappnad du blir.
Föreställ dig att du andas tillsammans med Moder Jord.
Att ni har en gemensam puls.
Fortsätt att tillåta den här gemensamma pulsen ett tag,
medan du tillåter kroppen att sjunka allt djupare.
Föreställ dig nu att du skjuter ut dig från jordens yta och befinner dig långt ut i rymden.
Långt borta i horisonten ser du en liten blå planet.
Moder Jord.
Se dig runt. Se ljusen från andra himlakroppar. 
Se hur liten och levande Moder Jord är.
Se hur sårbar hon är.
Föreställ dig hur du närmar dig Moder Jord.
Den ensamma blå, levande planeten.
Ser du några gränser?
Ser du några människor?
Ser du några konflikter?
Våga se hur jordklotet snurrar där framför dig.
Se hur ståtligt det är.
Se hur allt som finns på jordklotet hör samman
och hur vi hålls samman av gravitationen.
Tillåt dig att komma närmare och börja se spåren av människan,
spåren av krig och förödelse,
spåren av konflikter,
spåren av rädsla och hat.
Se samtidigt jordens alla resurser,
vattnet som vi lever av, luften som vi andas,
elden som vi värmer oss med, jorden som ger oss föda.
Föreställ dig nu att du är tillbaka i din kropp.
Känn tacksamhet över allt Moder Jord ger oss.
Lägg handen på ditt hjärta.
Fatta gärna ett beslut om hur du på ett konkret sätt kan bidra till att Moder Jord mår riktigt bra.
För det som tjänar henne, tjänar också dig och det som växer på planeten.
När du känner dig redo, ta ett par medvetna andetag, vicka på kroppen och öppna ögonen.

Möt dagen med nya ögon. Tillåt dig att känna tacksamhet över allt Moder Jord ger dig.

Charlotte Rudenstam deltar i #blogg100 för tredje året i rad.
Hon är coachförfattare och föreläsare som vill bidra till att du älskar livet.
Hon har skrivit böcker som ”100 % Charlotte – Ta ditt inre ledarskap” och
I år väljer hon att bjuda på 100 meditationer om kärlek. Ibland som en text, ibland som en liten film, ibland på något annat sätt. 

Related

meditation 5677449796521169895

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item