charlottecronquist

Veckokrönika: Var snäll mot dig själv och tänk att du duger.



I många år ledde jag kurser för människor som ville känna sig tryggare när de stod framför en grupp och föreläste
Det är ju välbekant att den situationen kan kännas som en nära-döden-upplevelse.
Då brukade jag inleda med att säga: ”Var snäll mot dig själv och tänk att du duger.”
Det dröjde väldigt länge innan jag fattade att den som verkligen behövde ta till sig de orden var ... jag själv.

Om jag bara kliar dig för att du ska ge mig något, är jag då verkligen snäll mot dig? Är jag egentligen snäll mot någon?

Det här året har jag satt två intentioner. Den ena är att jag ska vara snäll mot mig själv och den andra att jag ska vara uthållig. Ha stamina.

Egentligen är det väl så att uthållighet inte är något jag behöver träna på. Jag har utövat uthållighet genom livet, men nu skulle jag vilja hitta en ny slags uthållighet, som handlar om att ta hand om mig, inte uthållig som i att exploatera mig själv.

Den stora utmaningen är i själva verket snällheten och jag undrar om det är så också för dig?

Jag är rätt bra på att vara snäll, men jag har ganska ofta varit det på min egen bekostnad. Jag har varit snäll mot andra, för att de förhoppningsvis ska vara snälla mot mig tillbaka. Det dröjde innan det föll mig in att det kan vara bra att börja med mig själv. Att jag är snäll mot mig och att jag inte ska vänta på eller förvänta mig att snällheten ska komma från andra.

När jag talar om att vara snäll mot mig själv, kan det innebära att jag lyssnar in om jag verkligen vill något innan jag säger ja eller nej till någon annan. Jag ska försöka göra det utan att i första hand tänka på hur andra kan tänkas reagera eller respondera på mitt svar.

Nu kanske du tänker att jag uttrycker något slags fullblodsegoism? Icke sa Nicke. Jag hävdar att det är tvärtom.

”The road to hell is paved with good intentions.”


Jag tror att mycket elände, många konflikter, många missförstånd, besvikelser och mycket frustration kommer utifrån att vi är snälla mot andra – och förväntar oss att få något tillbaka från någon annan.


Det är som att det ofta existerar ett oskrivet kontrakt som går ut på att vi självmant kliar varandra på ryggen. Men om detta kliande utförs utan hjärta, utan att vi egentligen vill, vad är det då värt? Om jag bara kliar dig för att du ska ge mig något, är jag då verkligen snäll mot dig? Är jag egentligen snäll mot någon?

Ett sätt att hämta hem mig är att göra en incheckning med mig själv när någon ber mig om något eller när jag erbjuder någon något.

I mitt fall lägger jag gärna handen på hjärtat och frågar mig: Vill jag detta? Finns det ett tydligt ja där, är det självklart att jag hjälper min medmänniska. Men om mitt ja är ett falskt ja, kanske ett fegt ja, så kanske det betyder... att jag bör säga nej?

Jag skulle vilja gå så långt som till att äkta ja och nej är snällt både mot mig själv och den jag har att göra med. Hur tragiskt vore det inte om jag får höra av någon: ”Jag hjälpte dig i åratal, fast jag egentligen inte ville?”

När jag praktiserar den här snällheten innebär den att jag ofta säger ja till andra och att detta ja är grundat i mig. När detta ja inte är förenat med krav på motprestationer, då känns det som att jag också, på riktigt, är snäll mot den andre.

Jag tror vi behöver mer snällhet i det här samhället, men då sann snällhet och inte manipulerande snällhet. Jag tror till och med att det kan betraktas som modigt att vara snäll på det här sättet.

Det möjligen märkliga är att när jag är snäll mot mig själv, så där från insidan, då växer känslan av att jag duger som jag är.

Då och då reflekterar jag över ”sanningar” eller vackra ord som jag sagt till andra och insett att jag både riktat orden till dem och till mig själv. Det är som att jag behöver få höra vissa saker väldigt många gånger innan jag får en sådan insikt.

Men äntligen har polletten trillat ner.

Jag är snäll mot mig själv.
Och jag duger.

Det blir så mycket lättare när hjärtat är med.



Related

veckokrönika 173460727601138862

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item