charlottecronquist

Egenmäktigt förfarande... är det en bok om kärlek?



Jag läser Lena Anderssons kritikerrosade och omhuldade roman Egenmäktigt förfarande.
Den här undertiteln ”en roman om kärlek”.
Men den bok jag läser handlar inte om kärlek. Jag möter besatthet, manipulation och idéer om kärlek.


Om du vill läsa om hur du inte ska bete dig när du är hopplöst förälskad, så kan detta vara en sjyst manual.

Det är så fantastiskt med böcker. En författare skriver dem, lämnar ut den till världen och sedan har varje läsare möjlighet att läsa sin egen bok, göra sina egna tolkningar, som ligger i linje med de egna värderingarna och den egna världsbilden.

Så är det givetvis för mig också. Så på ett sätt kanske jag inte läser den bok Lena Andersson skrev, eller avsåg att skriva. Jag läser min egen spegling av boken.

Mitt första och starkaste intryck är en stark irritation. Jag har lust att skaka om huvudpersonen och säga: För helvete vakna. Förmodligen blir jag då en del av den kvinnokör hon antyder i boken, men egentligen inte adresserar. Ett tyst gäng kvinnor som ifrågasätter huvudpersonens val.

Ramhandlingen är att Ester Nilsson som är poet och essäist för i uppdrag att hålla en föreläsning om konstnären Hugo Rask. Hon beundrar Rask och går totalt upp i denna uppgift. Rask kommer till föreläsningen och smickras. De börjar umgås. Hon blir upp över öronen förälskad, lämnar sin långa relation och hoppas kunna får leva med Rask. 
 Utan att gå in på detaljer – för du har rätt till din läsupplevelse – så handlar det för mig om hur en person blir besatt av en annan och denna besatthet gör att Ester tolkar in all Rask gör som positivt. Hon tar varje tillfälle i akt att tolka in minsta ord, minsta nyans, minsta blick, som sade han eller avsågs han något mer än det han faktiskt säger eller gör. En kvinna som verkligen längtar efter att bli älskad och som läser in kärlek där jag som läsare inte kan läsa in att den finns eller är besvarad.

Jag blir alltså irriterad. Jag tycker Ester Nilsson beter sig som ett våp, som en omogen trånande tonåring, som dessutom lever kvar med idén om mannen som riddaren på den vita springaren.

Ibland känns det som att det finns böcker en kvinna ska gilla. Som att det finns en godkänd läsart. Och för just denna bok uppfattar jag det som läsarten är att jag för det första ska ställa mig i hyllningskören, för det andra förväntas läsa in det som står mellan orden och nästan gilla en bok som inte riktigt är skriven. Men detta är inte min läsart.

Jag läser recensioner och debattinlägg skrivna av etablerade kulturpersonligheter, som handlar om patriarkat, feminism och där Hugo Rask får klä skott för mäns förtryck av kvinnor och att boken på något sätt är viktig för feminister.

Ärligt talat förstår jag inte. Jag lägger upp ett inlägg på Facebook och outar min irritation över boken, talar om att svära i kulturkyrkan. Till min förvåning är det många i tråden som inte heller gillar boken, som har kastat den ifrån sig, som tyckt att Ester är ett våp... men så finns det andra med andra läsarter, som de som älskar själva orden, själva hennes sätt att berätta och så de som säger: Hela syftet med boken är att jag ska tycka att ester är ett våp.

Intressant.

Uppenbarligen slår boken an en sträng i mig, eftersom den väcker känslor i mig och eftersom jag väljer att skriva ett blogginlägg om den, det är ju så sällan jag upplåter plats åt att tala om böcker. Jag försöker se vad som triggas i mig och varför.

Jag blir tvungen att återgå till Ester Nilssons oförmåga att ta ansvar för sitt liv. För hennes envisa vägran att se klart, för hennes idéer om vad kärlek är och vad sex innebär. För hennes gammalmodiga syn på relationer och hennes oförmåga att bearbeta sina känslor, för att hon som beskrivs som intellektuellt högtstående, simmar omkring i självömkan och låter ett ickesvar föra henne ner i helvetet.

Jag får lust att säga till henne: Gå en tantrakurs, kom ner i din kropp, dansa, släpp huvudet, sluta intellektualisera livet, sluta försöka tänka ut vad andra människor tänker eller vill, skapa dig ett liv. Ha lite självdistans, le åt dig själv, för lite primalterapi... men låt bli att liksom dö för att du inte får respons av en självupptagen man.

Sen finns det en annan dimension i detta också. När boken var ny spekulerades det i till vilken grad detta var en nyckelroman, där Ester var författaren själv... och vem är du Hugo Rask... och spekulationerna ledde fram till att namnge en känd regissör, som offentligt förnekade detta. Detta skapar i sin tur ytterligare en omgång artiklar i media... tänk om Andersson skrivit boken för att liksom hämnas på ”Rask”...

Om detta vet jag inget, mer än att alla skriverier och priser gjort att boken Egenmäktigt förfarande har fått möjligen oförtjänt många läsare. Det är klart att nyfikenheten väcks på en bok som ligger på så många nattduksbord... och själv hade jag hört så många säga att de gillade den att jag tillslut valde att köpa den.

Jag tänker så här: Ska du läsa om kärlek, så är detta förmodligen ingen roman för dig. Men om du vill läsa om hur du inte ska bete dig när du är hopplöst förälskad, så kan detta vara en sjyst manual.

Och utifrån min enkla världsbild säger denna bok egentligen ingenting om patriarkat eller så. För en av de saker som titeln – och en del av texten i boken säger – är att det faktum att två personer har sex, innebär något mer och djupare än att ha sex, något slags löfte om något annat. Jag håller inte med.


PS: Pocketupplagan av boken som jag håller i min hand är fylld av hyllande recensioner. Så intressant att läsa en massa ord som har så lite att göra med min egen upplevelse.
Till exempel denna:

"En briljant, rakknivsvass roman om kärlek".

Related

världen 5427088434908893183

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item